علمی - پژوهشی
بررسی و نقد ایمان و مولفه‌های آن در اندیشه‌ی تیلیش

آروین آذرگین؛ غلامحسین توکلی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 7-31

چکیده
  پل تیلیش، یکی از تاثیرگذارترین متکلمان و فیلسوفان دین در قرن بیستم، در تعریفی نو و چالش‌برانگیز از ایمان، آن را حالت دلبستگی نهایی انسان دانست که شامل مولفه‌ی ذاتی شک است. این شکی وجودی است که به تعبیر ما، از دل همه‌ی ساحات وجودی آدمی، از جمله ساحت شناختی باورها، ساحت احساسات، عواطف و هیجانات، و ساحت خواست‌ها، برمی‌خیزد و با اضطرابی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
ایده‌آلیسم استعلایی کانت، برمبنای تفسیر هنری آلیسون

مهدی احمدی؛ حسین غفاری

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 33-58

چکیده
  در این مقاله تلاش خواهد شد با مرور جریان‌های اصلی منتقد کانت، تصویری روشن از محورهای این انتقادات مطرح شده و سیر تحول آنها تا طرح تفکیک میان «ایده‌آلیسم استعلایی» و «تئوری استعلایی تجربه» پی گرفته شود. در ادامه بازآرایی و بازخوانی هنری آلیسون از ایده‌آلیسم استعلایی را بر مبنای کتاب او با عنوان «ایده‌آلیسم استعلایی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
ماکیاوللی و انهدام فضیلت؛ طرح آزادی و رستگاری میهن به عنوان غایت اندیشه سیاسی

محسن باقرزاده مشکی باف؛ محمود صوفیانی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 59-81

چکیده
  بنیان و غایت اندیشه سیاسی ماکیاوللی، زندگی فضیلتمندانه و کسب سعادت نیست چرا که نه تنها اخلاق بلکه دین را به عنوان امور قائم بالذات و خط مشی دهنده‌ی سیاست قلمداد نمی‌کند بلکه هر دوی آن‌ها را در درون ساحت سیاست و بر حسب میزانسن میان نیروهای سیاسی باز تعریف می‌کند. بنابراین ماکیاوللی به سیاست خودآیینی می‌دهد و منطق درونی سیاست را به ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بدن آگاهی و نسبت آن با معماری بر اساس فلسفه زیبایی جان دیویی

مصطفی حسین زاده؛ محمد رضا شریف زاده

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 83-104

چکیده
  زیبایی شناسی همگانی معماری بر اساس آرای جان دیویی بر سه مولفه ی بدن،محیط وتجربه برای همگان استوار است. پرسش بنیادین در این پژوهش،چیستی بدن و تناسب آن با زیبایی شناسی است.مولفه ی کالبد-بدن در روند تحقیق با گزاره های تن آگاهی،حس آگاهی،پسا بدن،جنسیت،بدن تجربه،بدن-شی ابژه،بدن-موقعیت بررسی شد و تناسب با زیبایی شناسی همگانی با روش تحلیلی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
هنر روشن‌ترین وجه معرفت حق در عرفان ابن عربی

نیلوفر رضازاده؛ نصرالله حکمت؛ پرویز ضیاء شهابی؛ فاطمه شاهرودی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 105-127

چکیده
  پژوهش حاضر معطوف به ارائه طریقی در معرفت الله مبتنی بر آراء ابن عربی در باب هنر به شیوه توصیفی- تحلیلی سامان یافته است. مقاله با تشریح جایگاه شناخت، اقسام و مراتب آن، به راه‌های معرفت حق در دیدگاه ابن عربی می‌پردازد. هدف مقاله تبیین راه هنر به مثابه روشن‌ترین راه معرفت و تقرّب به حق است. تحقیق پس از شرح هنر در تلقی ابن عربی، محورهای ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
حکم، گزاره و جمله-نشانه از کانت تا هوسرل

محمد شفیعی؛ احمد علی اکبر مسگری

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 129-157

چکیده
  در این مقاله به تبارشناسی مفاهیم حکم، گزاره و جمله-نشانه و نحوه موضوعیت یابی آنها در منطق در خلال دو جریان اصلی مطالعات منطقی در قرن نوزدهم میلادی می پردازیم. این دو جریان را می توان سنت جبری، که منطق را نوعی از جبر و حساب قلمداد می کند، و سنت نظریه استنتاجی، که استنتاج را جدا از جبر و بنیادی تر از آن می داند، نامید. ما در این مقاله از ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
ارتباط شر اخلاقی و شر طبیعی در آگوستین و علامه طباطبایی

فاطمه دانش پژوه؛ امیرعباس علی زمانی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 159-178

چکیده
  مسئلۀ شر همواره مانعی برای توجیه باور به خدایی عالم، قادر و خیرخواه مطلق بوده است. از این رو، فیلسوفان و متکلمان به راه‌های گوناگون در پی پاسخ‌گویی به این مسئله برآمده‌اند. علامه طباطبایی و آگوستین از جمله فیلسوفانی هستند که به شیوه‌ای متفاوت، به این مسئله پرداخته‌اند. در نظریاتی که هر یک از آنها ارائه کرده اند، شر به عنوان کیفر ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
ذات در فلسفه ابن‌سینا

mohammad Saeedimehr؛ sakineh karimi

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 179-212

چکیده
  با تأمل در آثار ابن­سینا مشخص می­شود ابن­سینا ذات را در حوزه ذات نوعی در دو معنای ماهیت و طبیعت و در حوزه ذات فردی به­ویژه، درباره واجب تعالی در معنای وجود به­کار ­گرفته است. در این میان، معنای دوم (طبیعت) که حاصل پژوهش او در شناخت اشیاء است، بر معنای اول (ماهیت) ابتناء دارد. بر اساس همین معنای از ذات، وی در فرآیند آزمایش فکری ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
پرسش از امکانِ تشکیلِ جامعه اصیل بر مبنای خوانشِ پدیدارشناسانه هایدگر از «اخلاق نیکوماخوس»

سید مجید کمالی؛ سعید بینای مطلق؛ یوسف شاقول

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 213-233

چکیده
  در این مقاله امکان تشکیل جامعه اصیلِ انسانی بر اساس «وجود و زمان» تبیین می شود؛ همچنین نشان داده می شود، فهم هایدگر از چنین جامعه ای مبتنی است بر خوانش پدیدارشناسانه او از برخی مفاهیم اخلاقی ارسطویی – مفاهیمی همچون دوستی و شجاعت- در کتاب اخلاق نیکوماخوس. انسان هم در اندیشه ارسطو و هم در تفکر هایدگر، پیشاپیش – یعنی قبل از ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
مقاله وجوه شناختی بازنمایی فیلم در نظریه‌ی فرمالیسم و نسبت آن با وجود «ذهنی – عینی» در فلسفه کلاسیک

احمدرضا معتمدی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 235-258

چکیده
  نظریه شکل‌گرا بر این باور است که سینما متناظر با نظام ادراکی انسان، واقعیت‌ بیرونی را در زمان، مکان، علیت، و سایر شاکله‌های درونی خودش صورت‌بندی می‌کند.بنابراین نظریه، فیلم چون نتیجه‌ی ذهن آگاه و نیت هدف‌مند بازنمود کننده است، پس مصداق بازنمایی که مولفه‌ی اصلی هنر است تلقی می‌شود؛ و نظریه رقیب، یعنی واقع‌گرا به دلیل آن‌که ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
فاعل شناسایی در تفکر کانت و ملاصدرا؛ لوازم و پیامدها

محمد نجاتی؛ محسن محمودی؛ یاسر سالاری

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 259-282

چکیده
  کانت و ملاصدرا به عنوان دو فیلسوف بزرگ با وجود تفاوت در سپهر معرفتیشان در برخی مواضع همچون فاعل شناسی قابل مقایسه هستند. نفس در تفکر کانت توانایی اش در فرایند شناخت به شدت محدود گشته و متاثر از فیلتر های چندگانه نفس است. کانت ضمن تفکیک عالم نومن و فنومن، شناخت نفس صرفا در قسم ادراکات تجربی ماخوذ از فنومن موجودات منحصر می کند. وی به واسطه ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
زیبایی‌شناسی تکاملی از منظرِاستیون‌ دیویس

علی وکیلی بالادزایی؛ هادی صمدی؛ مالک حسینی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، صفحه 283-308

چکیده
  زیبایی‌شناسی‌تکاملی از منظری طبیعت‌باورانه در پی تبیینی تکاملی از هنر و زیبایی است. استیون دیویس در زمره‌ی شاخص‌ترین فیلسوفانی است که در این عرصه فعالیت می‌کند. وی به ویژه در کتابِ گونه هنرور، در مقامِ یک فیلسوفِ نقاد، نظریه‌های متنوعی را که در برنامه‌ی پژوهشی زیبایی‌شناسی تکاملی ارائه شده است معرفی و نقد می‌کند. اما درنهایت ...  بیشتر