دوره 15 (1401)
دوره 14 (1400)
دوره 13 (1399)
دوره 12 (1398)
دوره 11 (1397)
دوره 10 (1396)
دوره 9 (1395)
دوره 8 (1394)
دوره 7 (1393)
دوره 6 (1392)
دوره 5 (1391)
دوره 4 (1390)
دوره 3 (1389)
دوره 2 (1388)
دوره 1 (1387)
کلیدواژهها = افلاطون
تعداد مقالات: 10
نسبت فلسفۀ موسیقی فارابی با افلاطون
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 209-235
چکیده
در مقالۀ حاضر، نسبت فلسفۀ موسیقی فارابی با افلاطون در چهار موضوعِ (1) موسیقی و جهان، (2) ήθος و παιδεία، (3) لذت، (4) دولتشهر و موسیقی عملی بررسی شده و نشان داده شده که باآنکه فارابی در حکمت عملی از افلاطون تأثیراتی گرفته، اما در فلسفۀ موسیقی و در تمام موضوعات با افلاطون اختلاف اساسی دارد و بااینکه در ... بیشتررابطۀ زبان و شناخت در فلسفۀ افلاطون
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 59-71
چکیده
مسألۀ زبان در فلسفۀ افلاطون مسألهای ثانوی و از فروع نظریۀ شناخت است. به عقیدۀ او شناخت حقیقی، شناخت ایدهها ست، اما مسأله این است که شناخت آنها تنها از طریق شناخت محسوسات امکانپذیر میشود و از اینرو تبیین ارتباط میان ایدهها و محسوسات، و یافتن واسطهای که آنها را به یکدیگر پیوند دهد، از بغرنجترین مسائل فلسفۀ افلاطون ... بیشترشعرزدگی و دوگانهی اصالت و فرهنگ
دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1399
چکیده
در این مقاله پس از تمایز نهادن میان دو نوع مواجههی ممکن با طبیعت از حیث زیباشناختی، ذات این تمایز در تاثیر مخصوصی که هنر بر مخاطب خود میگذارد جستجو شده است. این تاثیر از آن رو که در اساس بیشتر بر مبنای هنر زبانی ایجاد میشود به شعر منتسب شده و از آن رو که نسبت اصیل و نخستین انسان با جهان و در پی آن ثبات و نظم درونی او را از میان میبرد ... بیشترتمایز معنای فلسفیـبلاغی دو اصطلاح انارگیا و انرگیا و اهمیت آن برای فهم اکفراسیس در مطالعات کلمه-تصویر
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 23-44
چکیده
مطالعات کلمه-تصویر یکی حوزههای نوین مطالعاتی است که توجه دانشگاهیان را به خود جلب کرده است. از جمله اصطلاحات رایج در این حوزه مطالعاتی اصطلاح اکفراسیس است. این اصطلاح را عمدتاً به معنای توصیف کلامی یک امر دیداری درک میکنند. اما چنین درکی چندان با معانی کلاسیک این اصطلاح همسو نیست. برای رسیدن به درکی بهتر از معنای اکفراسیس بررسی ... بیشترتصورات تاریخی افلاطون از پیشینیان و ارتباط آن با ریشه شناسی
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 137-164
چکیده
چکیده: افلاطون در کراتیلوس و دیگر آثار خود عقایدی متعارض درباب ریشه شناسی ابراز کرده که از دیرباز موجب اختلاف نظر بوده است. وی در کراتیلوس استفاده از ریشه شناسی را منع می کند زیرا به عقیدۀ او مطابقتی میان نامها و چیزها وجود ندارد و تحلیل نام به حروف و هجاهای سازنده اش ماهیت نامیده را آشکار نمی سازد. اما او در دیگر آثار خود در چند مورد ... بیشتربررسی تأثیر افلاطون و ارسطو بر سهروردی در بحث زمان و مکان
دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1394
چکیده
بحث زمان و مکان از مفاهیم سنتی فلسفه است که در طول تاریخ اندیشه، ذهن تمام فلاسفه را به خود مشغول کرده چنان که آراء و اقوال بسیاری در این باب ابراز کرده اند. افلاطون و ارسطو هر دو بنا به روش خاص خود به تحلیل زمان و مکان پرداخته اند و هر چند افلاطون به اختصار به تحلیل این دو مفهوم پرداخته است ارسطو زمان و مکان را به تفصیل تحلیل کرده است . ... بیشتربدبینی در فلسفۀ افلاطون
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 157-186
چکیده
افلاطون در برخی از آثار خود، از دو بُعد معرفتشناختی و جهانشناختی، دیدگاهی بدبینانه دارد. از جنبۀ معرفتشناختی، افلاطون پس از آنکه در رسالههای آغازین خود، دیالکتیک سقراطی و در کراتولوس، هرگونه روش متکی بر زبان و واژگان را در معرفتبخشی ناکارآمد یافت، در فایدون به این دیدگاه فراگیرتر رسید که آدمی در این جهان به سبب موانع گوناگون ... بیشترجهل سقراطی؛ معنای حقیقی یا مجازی؟
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1393
چکیده
در رسالههای آغازینِ افلاطون، موسوم به رسالههای سقراطی، سقراط بارها میگوید: «نمیدانم». آیا او درحالیکه چنین میگوید، میداند یا نمیداند؟ هر یک از دو پاسخِ این پرسش، از روزگار باستان، در میانِ معاشرانِ سقراط، تا امروز، در میانِ خوانندگانِ نوشتههای افلاطون، طرفدارانی داشته است. بسیاری از سقراطپژوهانِ معاصر به گزینه ... بیشترنقطههای پیوند اندیشۀ حلاج و ابوالحسن خرقانی در موضوع معرفت الهی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1392
چکیده
معرفت از کلیدیترین موضوعاتی است که با تفاوتی بنیادین با علم، مقام عارف بالله را از عالم علم متمایز می-سازد. با تأمل در سخنان حلاج و ابوالحسن خرقانی و تحلیل دیدگاه نظری ایشان میتوان به نوعی پیوند میان جهانبینی عرفانی این دو عارف بزرگ از طریق اظهار نظرات مشابه آنها در باب معرفت الهی اشاره کرد. حلاج با قایل شدن به دو ویژگی خاص برای ... بیشترزمان بندی محاورات افلاطون و جایگاه زمانی رسالۀ کراتیلوس
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1391