دوره 15 (1401)
دوره 14 (1400)
دوره 13 (1399)
دوره 12 (1398)
دوره 11 (1397)
دوره 10 (1396)
دوره 9 (1395)
دوره 8 (1394)
دوره 7 (1393)
دوره 6 (1392)
دوره 5 (1391)
دوره 4 (1390)
دوره 3 (1389)
دوره 2 (1388)
دوره 1 (1387)
تعداد مقالات: 7
دیالوگ، دیالکتیک، امتزاج افقها
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1389
چکیده
گادامر فهم را عملی دیالکتیکی میداند که از در آمیختگی افق مفسر و افق متن پدید میآید. این فهم دیالکتیکی، بر خلاف نگرش روشنگری، غیرروشمند وپیشبینیناپذیر است. به این سبب، گادامر فهم را یک رخداد یا واقعه میخواند. بر طبق این نگرش، فهم دیگر انکشاف منفعلانه یک ابژه بر سوژه نیست، بلکه عبارت است از تفاهم یک سوژه با سوژه دیگر در فراشد ... بیشترمبناگرایی در بوته نقد
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1389
چکیده
مبناگرایی یکی از نظریههای مطرح درباب ساختار معرفت و توجیه است. این نظریه همانند سایر نظریههای موجود در این زمینه، با انتقادات فراوانی روبرو شدهاست. برخی از این انتقادات به طور کلی ساختار مبناگرایانهی توجیه را مورد تردید قرار می دهند و سعی در رد باورهایپایه یا اثبات ساختاری متقارن در باورهای موجه دارند. برخی دیگر از آنها، تنها ... بیشترچگونه گزارههای دینی افادة معنای حقیقی میکنند؟ (بررسی نظرگاه آلستون)
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1389
چکیده
چگونه می توان اوصاف بشری را بر موجودی یکسره متمایز یعنی خداوند بار کرد؟ شاید این پرسش، مهمترین پرسشی است که فیلسوفان دین در بحث کاربرد زبان در دین طرح کرده اند. استفاده از زبان بشری برای توصیف خداوند چگونه ممکن است؟ پاسخ سلبی به این پرسش، سر از تعطیل معرفت الهی در می آورد و پاسخ ایجابی، به تشبیه و انسان وار پنداشتن خداوند منتهی می شود. ... بیشتراهمیت بررسی آثار فردید جوان
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1389
چکیده
این مقاله در صدد است، با نگاهی به آثار دورة جوانی سید احمد فردید، خطوطی از سیمای شخصیت و اندیشههای مرحلة بعدی حیات فکری و نظری او در اختیار قرار دهد تا از این طریق زمینة قضاوتهای علمیتر و منصفانهتری دربارة مراحل بعدی شخصیت و تفکر او فراهم آید. همچنین، نگارندة این مقاله معتقد است بررسی آثار فردید جوان میتواند ما را در فهم قصة ... بیشتراختلاف در تفسیر ایدهی پدیدارشناسی هگل؛ دلایل، دستهبندی و ارزیابی نقدی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1389
چکیده
پدیدارشناسی برای هگل، ایدهای است که در کتاب پدیدارشناسی روح تعینیافته است. اهمیت این نکته در آن است که وارونِ برخی ارزیابیها که کل فلسفهی هگل را نوعی ارزیابی پدیدارشناسانه به معنای هگلی آن تلقی میکنند، ما باید از پدیدارشناسی، ایدهی مشخصی را مراد کنیم که دارای مسئله، کارکرد و جایگاه مشخص در دستگاه فکری اوست. ولی بنا به ... بیشتر«ردّ» بر فراز تقابلهای دوگانه در اندیشهی ژاک دریدا
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1389
چکیده
نقد عمدهی دریدا بر اندیشهی غربی به طور عام و بر رویکرد ساختارگرایی به طور خاص این است که از یک طرف مفاهیم دوگانه را کانون تحلیلهای خود قرار میدهند و از طرف دیگر یکی از این طرفها را بر دیگری استیلا میبخشند. دراین جهت این مقاله دو هدف اصلی را دنبال میکند: 1- دریدا بر آن است بسان یک پدیده شناس با طرح مفهوم «ردّ» به پیش از این مفاهیم ... بیشترتمایز «عقل» و «خرد» در چنین گفت زرتشت نیچه
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1389