دوره 15 (1401)
دوره 14 (1400)
دوره 13 (1399)
دوره 12 (1398)
دوره 11 (1397)
دوره 10 (1396)
دوره 9 (1395)
دوره 8 (1394)
دوره 7 (1393)
دوره 6 (1392)
دوره 5 (1391)
دوره 4 (1390)
دوره 3 (1389)
دوره 2 (1388)
دوره 1 (1387)
کلیدواژهها = هایدگر
تعداد مقالات: 6
خوانش هایدگر از روایت هوسرل درموردِ حیث التفاتی
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1400، ، صفحه 111-133
چکیده
هایدگر از ابتدا فهم پدیدارشناسی را با نقد هوسرل آغاز کرد و، در بیشتر نوشتههای خود، از تأثیر آرای هوسرل بر اندیشۀ خود و وامداریاش به او سخن گفته است. وی که اصلیترین مسئلۀ پدیدارشناسی را روشنسازی معنای فلسفی خودش میدانست بهشیوۀ «با هوسرل ضدّ او اندیشیدن» را مشخصۀ کار خود در توجه به پدیدارشناسی قرار داد. از طرف دیگر، ... بیشترتفسیر هستیشناسانۀ نظام بهمثابۀ ساختار نظم هستی نزد هایدگر (با تأکید بر اصل اینهمانی در نظام آزادیِ شلینگ)
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1400، ، صفحه 151-172
چکیده
امکان «نظام» و خواست آن چونان شیوهای از کشف مجدد هستیِ بشری مشخصۀ عصر مدرن است. هایدگر در رسالۀ شلینگ دربابِ ذات آزادیِ انسان (1936)، با طرح پرسش از چیستی نظام و مقایسۀ آن با ایدئالیسم آلمانی، برای شناخت بنیان فکریِ دورۀ مدرن شرایطی را در نظر میگیرد که تشکیل نظام لازمۀ آن است. او با گذر از مفهوم نظام که ساختار آن براساسِ نظم ... بیشترابرانسان، بازگشت جاودان همان و تکنیک
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 67-91
چکیده
ابرانسان مشهورترین اندیشۀ نیچه است و شهرت آن محدود به فلسفه نیست. بااینحال و درست به همین دلیل، برداشت از ابرانسان در بیشتر موارد برداشتی نادرست است. این برداشتهای نادرست تنها به فرهنگ عمومی محدود نمیشود و تاحدی از دشواری و پیچیدگی طرح خود این اندیشه ناشی شده است. در این مقاله با پیگیری نوشتههای نیچه –هماهنگ با خوانش ... بیشترمنطق استعلایی امیل لاسک
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 195-211
چکیده
امیل لاسک (1915-1875) آخرین نوکانتی و نقطۀ اوج این سنت شمرده میشود. او در گسست و پیوست سنت نوکانتی قرار میگیرد. وی از سویی نوکانتی است، زیرا با پروژۀ «منطق استعلایی» کانت توافق دارد. کانت و سایر نوکانتیها در هر دو مکتب ماربورگ و بادن مقولات را نه همچون ارسطو بهعنوانِ اموری هستومند در ابژه، که در فاهمۀ سوژه میجستند. ولی از سوی ... بیشتروساطت علیت به معنای یونانی در درک هایدگر از تکنولوژی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1392
چکیده
هایدگر برای دستیابی به ذات تکنولوژی میکوشد تا از مفهوم شایع تکنیک عبور کند و به برداشتی نو دست یابد. در این مقاله تبیین شده است که این کار از طریق احیاء مفهوم یونانی علیت صورت میگیرد. برای این منظور او با طرحی ابتکاری، مفهوم ابزار را در کنار مفهوم علیت قرار میدهد و مدعی است که از این طریق ذات تکنیک قابل دستیابی است. تفسیر علیت ... بیشتراهمیت بررسی آثار فردید جوان
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1389