نویسندگان
1
وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
10.29252/kj.2021.100819
چکیده
فلسفۀ صورتهای سمبلیک ارنست کاسیرر امکانی ویژه را برای بازخوانی نحوۀ تکوین شناخت انسان بهویژه در اذهان بدوی بشر و دربارۀ اندیشۀ اسطورهای عرضه میکند. مراحل شناخت طبق این فلسفه، از تفکر مبتنی بر اسطوره آغاز شده و با گذر از دین و عرفان به هنر و علم و دیدگاه استعلایی کانت میرسد. لیکن علیرغم تأکید او بر اهمیت هنر در جایجای آثار خویش، تبیینی مشخص در خصوص شناخت متکی بر هنر انجام نگرفته است. مقالۀ حاضر بر آن است با بررسی ویژگیهای اندیشۀ اسطورهای شامل مقولات و فُرمهای ادراکیِ آن و تمرکز بر آرای پراکندۀ کاسیرر در خصوص هنر، تبیینی از هنر در جایگاه یکی از صورتهای سمبلیک مورد نظر فیلسوف به دست دهد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و از طریق فیشبرداری کتابخانهای-اِسنادی در چارچوب نظری فلسفۀ صورتهای سمبلیک نوشته شده و میکوشد از طریق تشریح و تطبیق دادهها احتمال تداوم مقولات و فُرمهای ادراکی اسطورهای در اندیشۀ هنری یا امکان بازسازی آنها را مورد تحقیق قرار دهد.
سلوکوور، هاری (1374)، "هنر و ادبیات در اندیشۀ ارنست کاسیرر (رهیافت کارکردی)"، ترجمۀ امیرحسین رنجبر، در فصلنامۀ هنر، شمارۀ 28
کاپلستون، فردریک چارلز (1389)، تاریخ فلسفه، ج 6. از ولف تا کانت، ترجمۀ اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ ششم: تهران
کاسیرر، ارنست (1388)، رساله ای در باب انسان: درآمدی بر فلسفۀ فرهنگ، ترجمۀ بزرگ نادرزاد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ چهارم: تهران
کاسیرر، ارنست (1390)، فلسفۀ صورتهای سمبلیک، جلد دوم: اندیشۀ اسطورهای، ترجمۀ یدالله موقن، انتشارات هرمس، چاپ سوم: تهران
کانت، ایمانوئل (1394)، نقد عقل محض، ترجمۀ بهروز نظری، انتشارات ققنوس، چاپ اول: تهران
مرادخانی، علی (1384)، «مرگ هنر و نسبت آن با مسیحیت در نگاه هگل»، در نامۀ مفید، دورۀ 11، شمارۀ 47 (نامۀ فلسفی)
هارتناک، یوستوس (1394)، نظریۀ معرفت در فلسفۀ کانت، ترجمۀ غلامعلی حداد عادل، انتشارات هرمس، چاپ چهارم: تهران
همرایستر، کای (1386)، «دربارهی زیباییشناسی ارنست کاسیرر و احیای نظریهی کانت»، ترجمۀ زهرا افتخاری، کتاب ماه هنر، شمارۀ 107 و 108، صص 18-14