%0 Journal Article %T صورت سمبلیک هنر در دستگاه فلسفی ارنست کاسیرر %J شناخت %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-7322 %A میرمبین, رضا %A مرادخانی, دکتر علی %A شریف زاده, سیدعبدالمجید %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 13 %N 2 %P 227-243 %! صورت سمبلیک هنر در دستگاه فلسفی ارنست کاسیرر %K صورت سمبلیک %K اسطوره %K هنر %K کاسیرر %K مقولات %K فرم‌های ادراکی %R 10.29252/kj.2021.100819 %X فلسفۀ صورت‌های سمبلیک ارنست کاسیرر امکانی ویژه را برای بازخوانی نحوۀ تکوین شناخت انسان به‌ویژه در اذهان بدوی بشر و دربارۀ اندیشۀ اسطوره‌ای عرضه می‌کند. مراحل شناخت طبق این فلسفه، از تفکر مبتنی بر اسطوره آغاز شده و با گذر از دین و عرفان به هنر و علم و دیدگاه استعلایی کانت می‌رسد. لیکن علی‌رغم تأکید او بر اهمیت هنر در جای‌جای آثار خویش، تبیینی مشخص در خصوص شناخت متکی بر هنر انجام نگرفته است. مقالۀ حاضر بر آن است با بررسی ویژگی‌های اندیشۀ اسطوره‌ای شامل مقولات و فُرم‌های ادراکیِ آن و تمرکز بر آرای پراکندۀ کاسیرر در خصوص هنر، تبیینی از هنر در جایگاه یکی از صورت‌های سمبلیک مورد نظر فیلسوف به دست دهد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و از طریق فیش‌برداری کتابخانه‌ای-اِسنادی در چارچوب نظری فلسفۀ صورت‌های سمبلیک نوشته شده و می‌کوشد از طریق تشریح و تطبیق داده‌ها احتمال تداوم مقولات و فُرم‌های ادراکی اسطوره‌ای در اندیشۀ هنری یا امکان بازسازی آن‌ها را مورد تحقیق قرار دهد. %U https://kj.sbu.ac.ir/article_100819_87db4f94219953bb226055d1646e9d9c.pdf