• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. تبیین جایگاه علم بدیع به عنوان نقطه شروع نظریه پردازی در زیبایی شناسی ایرانی اسلامی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

بانک ها و نمایه ها

تبیین جایگاه علم بدیع به عنوان نقطه شروع نظریه پردازی در زیبایی شناسی ایرانی اسلامی

    نویسنده

    • مجید حیدری

    موسسه آموزش عالی فردوس

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

قاعدتا هر نظام زیبایی شناسی مبادی ورودی و روش ورود به بحث خود را از ماهیت و نحوه صورت بندی محتوای خود کسب می‌کند. به شکل مرسوم نقطه‌ی شروع مباحث زیبایی شناسی ایرانی اسلامی جستجوی کلمات مربوط به هنر و زیبایی در متون مختلف فلسفی، عرفانی و فقهی است. مقاله‌ی حاضر بر این است تا با توجه به سابقه‌ی فرهنگی، باورهای دینی و بافت زبانی هنر ایرانی نقطه‌ی شروع متفاوتی را پیشنهاد دهد. با توجه به اهمیت ادبیات در سابقه‌ی فرهنگی هنری، وجود تشکیک فقهی در تصویر سازی از نظر اسلام و تسلط فرهنگ کلام محوری، علم بدیع می‌تواند به عنوان نقطه‌ی شروع یک دسته نظرات زیبایی شناسی در جهت درک و تفسیر میراث فرهنگی هنری ایرانی قلمداد گردد. وجود اصطلاح شناسی مدون، دقیق و بسط پیدا کرده در علم بدیع و دسته بندی‌های منحصر به فرد در زبان فارسی، می‌تواند در تبیین جایگاه علم بدیع به ما کمک کند. علم بدیع تنها حیطه‌ی مطالعاتی نظری است که دارای اصطلاح شناسی دقیق در توصیف و درک و ارزیابی آثار ادبی است، همچنین علم بدیع در موارد زیادی از جمله مباحث مربوط به فرم، تشبیه و استعاره دارای نوآوری‌های متنوع است که متناظر با مباحث کلاسیک زیبایی شناسی در غرب است.

کلیدواژه‌ها

  • علم بدیع
  • زیبایی شناسی
  • ‌ ایرانی اسلامی
  • نقطه‌ی شروع
  • نظریه پردازی
  • XML
  • اصل مقاله 384.08 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Hurbert L, Dreyfus, Heidegger’s Ontology of Art in “A Companion to Heidegger”
  2. Edited by Hurbert L. Dreyfus, Mark A. Wrathall, pp. 407, 2005
  3. Addison, Catherine, From Literal to Figurative: An Introduction to the Study of Simile, Author(s). College English,Vol. 55, No. 4 (Apr., 1993). pp. 402, 1993
  4. A. T. Nuye, The Kantian Theory of Metaphor, Philosophy & Rhetoric, Vol. 22, No. 2. pp. 95-109s, 1989
    • تعداد مشاهده مقاله: 475
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 550
شناخت
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 82
مرداد 1399
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 384.08 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1398
  • تاریخ بازنگری: 08 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 475
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 550

APA

حیدری, مجید. (1399). تبیین جایگاه علم بدیع به عنوان نقطه شروع نظریه پردازی در زیبایی شناسی ایرانی اسلامی. شناخت, 13(1), -.

MLA

مجید حیدری. "تبیین جایگاه علم بدیع به عنوان نقطه شروع نظریه پردازی در زیبایی شناسی ایرانی اسلامی". شناخت, 13, 1, 1399, -.

HARVARD

حیدری, مجید. (1399). 'تبیین جایگاه علم بدیع به عنوان نقطه شروع نظریه پردازی در زیبایی شناسی ایرانی اسلامی', شناخت, 13(1), pp. -.

VANCOUVER

حیدری, مجید. تبیین جایگاه علم بدیع به عنوان نقطه شروع نظریه پردازی در زیبایی شناسی ایرانی اسلامی. شناخت, 1399; 13(1): -.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • ورود به سامانه جدید 1400-10-26

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب