نویسندگان
1
کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی
2
دانشیار فلسفه، دانشگاه تبریز
,
نوع مقاله : مقاله مروری
چکیده
در این مقاله برآنیم به کوشش هیوم برای پاسخ به مسالهای بپردازیم که در کتاب رساله در باب طبیعت انسان شاهد آنیم؛ هیوم در این کتاب از سویی، با انتقاد شدید از نظریات مدافع «خودمدارانگاری» در اخلاق، بر آن است که «دیگردوستی» شرط تحقق اخلاق است و وجود اخلاق را امکانپذیر میسازد، و از دیگر سو، اظهار میدارد که پارهای فضائل اخلاقی (فضائل صناعی) همچون عدالت، از همان آغاز پیدایششان از سر خوددوستی و به انگیزهی حفظ مالکیت شخصی پدید آمده و فقط بهمرور زمان است که نام فضیلت بهخود گرفتهاند. در مقالة پیشرو میخواهیم نشان دهیم که هیوم چگونه در رساله در باب طبیعت انسان و هم در کتاب اخلاقی دیگرش، یعنی کاوش در مبانی اخلاق، با دو روایت متفاوت، میکوشد نشان دهد که این دو رأی با یکدیگر قابلجمعاند. در نهایت، بیان خواهیم نمود که کدامیک از این دو روایت منسجمتر و با اصول و مبانی اخلاق وی سازگارتر است
- کاپلستون، فردریک چارلز،1386، تاریخ فلسفه از هابز تا هیوم، ترجمهی امیر جلال الدین اعلم، چاپ پنجم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی
- هیوم، دیوید،(1392)، کاوش در مبانی اخلاق، ترجمهی مرتضی مردیها، چاپ اول، تهران، انتشارات مینوی خرد
- Haakonssen, Knud (2009), The Structure of Hume`s Political Theory, in David Fate Norton and Jacqueline Taylor (2009), Cambridge Companion to Hume, Second Edition, Cambridge University Press
- Hardin, Russell (2007), David Hume: Moral and Political Theorist, Oxford University Press
- Hume, David (1948), A Treatise of Human Nature: Being Attempt to Introduce the Experimental Method of Reasoning into Moral Subjects, London
- Hume, David (1948), An Enquiry Concerning the Principles of Morals, London
- Norton, David Fate (2009), The Foundation of Morality in Hume`s Treatise, in Norton (2009)
- Schmidt, Claudia M (2003) David Hume: Reason in History, the Pennsylvania State University Press
- Taylor, Jacqueline (2009), Hume`s Later Moral Philosophy, in Norton (2009)