,
نوع مقاله : مقاله مروری
چکیده
موریس مرلوپونتی (1961-1908) فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی، سعی دارد بر همسویی فلسفۀ پدیدارشناسانۀ خویش با جنبش هنری مدرن تأکید داشته، و از حدود تقابلهای ذهن و عین، ، ما و جهان و در نهایت رهیافت نظری و رهیافت هنرمندانه عبور کند. به زعم او هنر مدرن به شیوهای دیالکتیکی و بر اساس رابطۀ دو سویۀ هنرمند و اثر قادر است تا فیلسوف را در تأملاتش در باب شیوههای آشکارسازی هستی یاری رساند و به او این امکان را دهد تا با رهیافتهای تازه مواجه شود. هنر مدرن و به ویژه آثار سزان این امکان را مهیا میسازند تا اشیاء گشوده شوند و با گشودگی خویش وجه مکتوم خود و نیز هستی را نمایان گردانند. این پژوهش مبتنی بر نگاهی پدیدارشناسانه و هرمنوتیکی است که سعی خواهد کرد به تلقی خاص مرلوپونتی در خصوص نقش و نقاش، ناظر و منظره و همچنین آشکارگی هستی در هنر مدرن اهتمام ورزد. این تحقیق با تأکید بر وجه دیالکتیکی و مفهوم هستی در هنر مدرن میکوشد آن را در مقابل رویکردهای مسلط علمی قرار داده و به تبیین این رویکرد خاص بپردازد.
- باتای، ژرژ، "مثله کردن به مثابه قربانی و گوش بریده شدۀ ونسان ونگوگ"، ترجمه شهریار وقفی پور، زیباشناخت: مطالعات نظری و فلسفی هنر، شماره 19، از ص 193 تا ص 204، 1387.
- پلات، سیلویا، در کسوت ماه، ترجمه سعید سعید پور، تهران، انتشارات مروارید، 1382.
- ریختهگران، محمد رضا، هنر از دیدگاه مارتین هایدگر، تهران، فرهنگستان هنر، 1384.
- رشیدیان، عبدالکریم، هوسرل در متن آثارش، تهران، نشر نی، 1384.
- کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه، ترجمه داریوش آشوری، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی و سروش، ج 7، 1375.
- گامبریج، ارنست، تاریخ هنر، ترجمه علی رامین، تهران، نشر نی، 1379.
- لورکا، گابریل گارسیا، ترانۀ شرقی، همچون کوچهای بیانتها ...، گردآوری و ترجمه احمد شاملو، تهران، انتشارات نگاه، از ص 183 تا ص 270،1384.
- لوکاچ، جورج، جامعهشناسی رمان، ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران، انتشارات تجربه، 1375.
- لینتن، نوربرت، هنر مدرن، ترجمه علی رامین، تهران، نشر نی، 1383.
- هایدگر، مارتین، راههای جنگلی، ترجمه منوچهر اسدی، تهران، درج، 1378.
- یانگ، جولیان، فلسفه هنر هایدگر، ترجمه امیر مازیار، تهران، انتشارات گام نو، 1387.
- Johnson, Galen. A, Phenomenology and Painting: Cezanne’s Doubt, Merleau–Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting, G.A. Johnson and M.B. Smith Evanston, IL: Northwestern University Press, 3-13, 1993.
- In wood, Michael, A Hegel Dictionary, London, Blackwell, 1992.
- Madison, G., the Phenomenology of Merleau-Ponty, Athens, Ohio, Ohio University Press, 1981.
- Merleau-Ponty, Maurice, Eye and Mind, the Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. G.A. Eds. Johnson and M.B. Smith, Evanston, IL: Northwestern University Press, 1993, 121-163.
- Merleau-Ponty, Maurice, Cezanne’s Doubt, the Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. G.A. Eds. Johnson and M.B. Smith, Evanston, IL: Northwestern University Press, 1993, 59-75.
- Merleau-Ponty, Maurice, Indirect Language and the Voice of Silence, the Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. G.A. Eds. Johnson and M.B. Smith, Evanston, IL: Northwestern University Press, 1993, 76-128.
- Merleau-Ponty, Maurice, Sense and Non-Sense. trans. H.L. Dreyfus and P. Dreyfus, Evanston, IL: Northwestern University Press, 1964.
- Merleau-Ponty, Maurice, the Visible and the Invisible , trans. A. Lingis, Evanston, IL: Northwestern Press, 1968.
- Merleau-Ponty, Maurice, Phenomenology of Perception. trans. C. Smith, London and New York, Rutledge, 2002.
- Merleau-Ponty, Maurice, trans. the World of Perception, trans. O. Davis, London and New York, Rutledge, 2004.
- Sartre, Jean Paul, Being and Nothingness, trans. E. Barnes, New York, Citadel Press, 1960.
- Waelhens, Alphonse, Merleau-Ponty: Philosopher of Painting, the Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. Eds. G.A. Johnson and M.B. Smith, Evanston, IL: Northwestern University press, 1993, 174-191.