علی وکیلی بالادزایی؛ هادی صمدی؛ مالک حسینی
دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1398، ، صفحه 283-308
چکیده
زیباییشناسیتکاملی از منظری طبیعتباورانه در پی تبیینی تکاملی از هنر و زیبایی است. استیون دیویس در زمرهی شاخصترین فیلسوفانی است که در این عرصه فعالیت میکند. وی به ویژه در کتابِ گونه هنرور، در مقامِ یک فیلسوفِ نقاد، نظریههای متنوعی را که در برنامهی پژوهشی زیباییشناسی تکاملی ارائه شده است معرفی و نقد میکند. اما درنهایت ...
بیشتر
زیباییشناسیتکاملی از منظری طبیعتباورانه در پی تبیینی تکاملی از هنر و زیبایی است. استیون دیویس در زمرهی شاخصترین فیلسوفانی است که در این عرصه فعالیت میکند. وی به ویژه در کتابِ گونه هنرور، در مقامِ یک فیلسوفِ نقاد، نظریههای متنوعی را که در برنامهی پژوهشی زیباییشناسی تکاملی ارائه شده است معرفی و نقد میکند. اما درنهایت هیچکدام از تبیینهای تکاملی موجود از هنر را قانع کننده نمییابد و در عین حال بر این رأی است که هنر و زیبایی محصول فرایند تکاملِ زیستی هستند. نتیجهآنکه وی باور دارد موضعی شکگرایانه دراینباره موضعی موجه است. در انتهای مقاله نشان داده خواهد شد که برخلاف نظر دیویس، اتخاذ موضع تکثرگرایانه، هم با نقدهای او همخوان است و هم ضرورت اتخاذ موضع شکگرایانه را برطرف میکند.