آزادی و ضرورت؛ از مغاک نابنیاد تا کمال بنیاد

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان

2 دانشیار فلسفه دانشگاه اصفهان

10.48308/kj.2025.241732.1360

چکیده

این پژوهش به بررسی انتقادی و تطبیقی مسئلۀ بنیادین آزادی و ضرورت در دو نظام فکری متفاوت یعنی ایدئالیسم آلمانی و حکمت صدرایی می‌پردازد. این نوشتار، با فراتر رفتن از دوگانگی‌های سنتی و فروکاهش‌گرایانه (جبرگرایی و اختیار مطلق)، نشان می‌دهد که چگونه هر دو فیلسوف به درکی عمیق‌تر و پیچیده‌تر از آزادی به‌مثابۀ یک تجلی وجودی دست یافته‌اند. این تحلیل نشان می‌دهد که شلینگ، با معرفی مفهوم مغاک «نابنیاد»، آزادی را کنشی فرازمانی می‌داند که از دل این بنیادِ تاریک و بی‌شکل برمی‌خیزد و، درعین‌حال، خود مبنای ضروری و نهاییِ وجود است. درمقابل، ملاصدرا، با استناد به مبانی هستی‌شناختیِ اصالت وجود، تشکیک در مراتب وجود و به‌ویژه نظریۀ نوآورانۀ «امر بین امرینِ» مبتنی بر حرکت جوهری، آزادی را نه در تعارض با ضرورت بلکه در امتدادِ آن و به‌عنوانِ عالی‌ترین مرحله از فرآیند تکامل وجودی (شدن) تبیین می‌کند. نتیجۀ این بازخوانی آشکارساختنِ هم‌گرایی شگفت‌انگیز این دو اندیشمند در تعریف آزادی به‌مثابۀ امری وجودی است که استثنایی بر نظم یکپارچۀ هستی نیست بلکه خودآگاهانه‌ترین و عالی‌ترین تجلی آن است. در این نگاه، آزادی، در ژرف‌ترین لایه‌های خود، با ضرورت پیوند خورده است و پارادوکسیکال بودنِ آن ماهیت حقیقی این مفهوم را آشکار می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Freedom and Necessity: From the Abyss of the Ungrund to Foundational Perfection

نویسندگان [English]

  • Elham Sadat Karimi Douraki 1
  • Ahmad Ebadi 2
1 Ph.D. of philosophy, University of Isfahan
2 Associate professor of philosophy, University of Isfahan
چکیده [English]

This research presents a critical and comparative study of the fundamental problem of Freedom and Necessity in two distinct intellectual traditions: German Idealism and Sadrian Theosophy. Moving beyond traditional, reductionist dichotomies (Determinism and Absolute Free Will), the article demonstrates how both philosophers achieve a profound and sophisticated understanding of Freedom as an ontological manifestation. The analysis shows that Schelling, by introducing the concept of the abyss of the Ungrund, defines freedom as a supratemporal act that arises from this dark, shapeless ground and yet, is itself the necessary and ultimate basis of Existence. In contrast, Mulla Sadra, by relying on the ontological principles of the Primacy of Existence, the Gradation of Existence, and especially the innovative doctrine of "the Matter Between the Two Matters" based on Substantial Motion, explains freedom not in contradiction to necessity, but as its inherent continuity and the highest stage in the process of Existential Perfection (Becoming). The result of this re-examination reveals a striking Convergence between the two thinkers in defining freedom as an Ontological Matter that is not an exception to the unified cosmic order, but its most Self-Conscious and Highest Manifestation. Freedom is deeply interconnected with necessity, revealing its true, Paradoxical nature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • freedom
  • necessity
  • ungrund
  • Schelling
  • Mulla Sadra