نسبت «خود» با ویژگی استعاری: بسط هستی‌شناختی نظریۀ استعارۀ ریکور در پیوند با تفکر هیدگر

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

10.48308/kj.2025.241087.1345

چکیده

هدف این مقاله بررسی دامنه و جایگاه نظریۀ استعارۀ ریکور ازجهتِ هستی‌شناختی است. ریکور امکان این بحث را به‌نحوی نوآورانه یادآوری کرده است اما در آثار خود چندان به آن نمی‌پردازد. برخی از متفکران این دیدگاه و امکان آن را مورد توجه و مطالعه قرار داده‌اند. ما در پژوهش حاضر می‌خواهیم نظریۀ استعارۀ ریکور را در نسبت با ساختار هستی‌‌شناختی «خود» یا دازاین تحلیل کنیم. به این منظور، با تمرکز بر مفهوم و ساختار  وجودی «خود»، میان رویکرد معناشناسانۀ ریکور و تفکر هستی‌‌شناسانۀ هیدگر نسبت و پیوند برقرار می‌کنیم. نشان خواهیم داد که چگونه «خود»، ازجهتِ ساختار هستی‌‌شناختی، ماهیتی با ویژگی استعاری دارد. برای مدلل‌کردن این ایده، نشان خواهیم داد که فهم و زمان، که از مفاهیم مشترک در تفکرات دو فیلسوف هستند، به‌عنوانِ وجهِ وجودیِ ساختارِ «خود»، از ویژگی استعاری برخوردارند. به‌‌این‌‌ترتیب، از سویی مبنایی هستی‌‌شناختی برای امکان ایجاد استعاره‌ها به دست می‎دهیم و از سوی دیگر وجه خلاق و تأویل‌پذیر ساختار استعاری خود را روشن می‌کنیم. این پژوهش ما را قادر می‌سازد که میان رویکردهای معرفت‌‌شناسی و هستی‌‌شناسی، از منظری تازه، پیوند برقرار کنیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Self and Metaphoric Identity: An Ontological Development of Ricoeur's Theory of Metaphor in Relation to Heidegger's thought

نویسنده [English]

  • Seyyede Akram Barakati
Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

In this paper we aim to broaden the scope and significance of Ricoeur’s theory of metaphor to an ontological level. He has innovatively mentioned this possibility but has not so much proceeded to it. This potentiality has been considered by some thinkers in various ways. In this essay, we will discuss it in relation to the ontological structure of the "self" or Da-Zein in Ricoeur and Heidegger. By focusing on the concept and structure of the self, in both philosophers, we would graft the semantic approach of Ricoeur onto the ontological view point of Heidegger. We will show that how the "self", from the aspect of its ontological structure, could have a metaphorical nature. To do so, we argue that the concepts of (1) understanding and (2) time, as the ontological structure of the self in both philosophers, have metaphoric feature. The result of this enquiry would offer an ontological basis for creating metaphors and at the same time would show the innovative and interpretive structure of the self. It, also, enables us to relate ontology to epistemology from a new standpoint.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self
  • metaphor
  • understanding
  • time
  • ontology
Heidegger, Martin (1389) .Being and Time, trans. Siavash Jamadi, Tehran: Qoqnoos. (in persian)
Heidegger, Martin (1392). Basic Problems of Phenomenology, Trans. Parviz  Ziashahabi, Tehran: Minooyekherad . (in persian)
Heidegger, Martin (1991). The principle of Reason, trans. Reginald Lilly,  Bloomington: Indiana University Press.
Heidegger, Martin (1996). Being and Time, trans. Johan Stambaugh, state university of NewYork.
Escudero, Jesus Adrian (2014). Heidegger on Selfhood. American International Journal contemporary Research,Vol.4, N.2. pp.6-16. http://DOI: 10.30845/aijcr.
G.Samuel, Nathaniel (2015). Re-storied by Beauty: On Self-Understanding: the  Ricoeur-Carr Discussions on Narrative. Journal of Applied Hermeneutics. https://doi.org/10.55016/ojs/jah.v2025Y2025
Ricoeur, Paul (1978). The Rule of Metaphor, trans. Robert Czerny, London: Routledge.
Ricoeur, Paul (1992). Oneself as Another, trans. Kathleen Blamey, Chicago: University of Chicago Press.
Ricoeur, Paul (1994). Imagination in Discours and in Action. Rethinking Imagination, Gillian Robinson and John Rundell (eds.), London: Routledge.
Ricoeur, Paul (1988). Time and Narrative, vol.3, trans. K. McLaughlin and D. Pellauer, Chicago: University of Chicago Press.
Ricoeur, Paul (2005). The Cource of Recognition, trans. David Pellauer, Cambridge, MA: Harvard Univrsity Press.
Tomkinson, Fiona (2012). From Metaphor to the Life-World: Ricoeur' s Meraphoric Subjectivity. From Ricoeur to Action, ed. Todd S. Mei and David Lewin, Continuum Studies in Continental Philosophy.