نقد اونتیکی–اونتولوژیکی هایدگر بر اونتولوژی دکارت

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس

2 دانش آموخته دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه تربیت مدرس پژوهشگر همکار، دانشگاه ادیان و مذاهب

10.48308/kj.2025.238299.1295

چکیده

دکارت، در تلاش برای اثبات ریشۀ تردیدناپذیر معرفت و رسیدن به یقین در مابعدالطبیعه و شاخه‌های معرفت بشری، وجود را به دو بخشِ شیء اندیشنده (من اندیشنده) و ابژۀ اندیشه (جهان خارج) تقسیم می‌کند و مبنای تردیدناپذیر معرفت را در شیء اندیشنده جست‌وجو می‌نماید و، براساسِ آن، جسم یا جهان خارج، خدا و سایر علوم را اثبات می‌کند. هایدگر این فکر ریشه‌ای در فلسفۀ دکارت را مورد نقادی قرار می‌دهد و آن را به‌معنایِ تفکیک سوژه و ابژه می‌داند، امری که به بحران‌هایی در فهم حقیقت وجود،‌ واقعیت و تجربۀ انسانی منجر شده است. این نوشتار از دیدگاه اونتیکی-اونتولوژیکی و به روش تحلیلی به نقدهای هایدگر درموردِ دکارت می‌پردازد. هایدگر، با معرفی مفهوم دازاین (وجود انسانی در جهان)، به‌جایِ تفکیک سوژه و ابژه، بر ضرورت پیوستگی انسان با جهان تأکید می‌کند و تفکیکِ دکارتی سوژه و ابژه را رد می‌کند. وی معتقد است که تنها ازاین‌طریق می‌توان به حقیقت وجود دست یافت. در این مقاله، با استفاده از تحلیل پدیدارشناختی هایدگر و امعان‌نظر در کتاب هستی و زمانِ هایدگر، پنج نقد عمدۀ اونتیکی-اونتولوژیکی وی بر فلسفۀ دکارت را از دیگر نقدهای وی تفکیک کرده و به بررسی آن پرداخته‌ایم. این نقدها به‌عنوانِ پیش‌نیازی برای بازاندیشی در متافیزیک مدرن و راهی برای فهم عمیق‌تر از وجود و هستی محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Heidegger’s Ontical-Ontologicol Criticism on Descartes’ Ontology

نویسندگان [English]

  • Ali fallahrafie 1
  • Hossein Esfandiar 2
1 Department of Philosophy, Tarbiat Modares University
2 PhD in Islamic Philosophy, Tarbiat Modares University Associate researcher, University of Religions and Religions
چکیده [English]

The depth and spread of Descartes’ philosophical thoughts, he man transferred from the Renaissance to the modern period to the Modern ages, made it possible for the contemporary and later philosophers to interpret, analyze and criticize them. Descartes called his knowledge tree, the undoubted foundation as “I” or “thinking thing” (Res Cogitans); then, based on that, he proved the body or the outer world, God and other sciences. Heidegger considered such a thing by Descartes as meaning the separation of subject and object, something he did not believe in himself. By introducing the interrogator nature of the human being, which he calls Dasein or “being-in-the-world” or “existence-there” nature of humans, he rejected the subjectivity and objectivity separation, and criticized the foundation of Descartes’ philosophical thoughts. He considered Descartes’ ontology as the continuance of the ontology in the Middle Ages and criticized it. Through consideration of Heidegger’s well-known book, “Existence and Time”, the present paper distinguishes his five main Onticol-Ontological criticisms on Descartes’ philosophy and investigates them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Heidegger
  • Descartes
  • ontical
  • ontologicol
  • Dasein
  • existential
Aristotle. (2000). Metaphysics. Translated by S. Sh. Khorasani. Hikmat Publications. (2nd ed.) [In persian]
Beemel, W. (2002). A Enlightenment Study of Martin Heidegger’s Thoughts. Translated by B. Abdolkarimi. Soroush Publications. (1st ed.) [In persian]
Carman, T. (2003). Heidegger’s analytic: Interpretation, discourse, and authenticity. Cambridge University Press.
Corvez, M. (2000). Heidegger’s Philosophy. Translated by M. Novali. Hikmat Publications. (2nd ed.) [In persian]
Descartes, R. (1984). The philosophical Writings of Descartes, Trans by J. Cottingham, R. Stoothoff and D. Murdoch, Cambridge University Press.
Descartes, R. (2011). Discourse on the Method. Translated by M. A. Foroughi. Zavvar Publications. (9th ed.) [In persian]
Descartes, R. (2012). Meditations on First Philosophy. Translated by A. Ahmadi. SAMT. (10th ed.) [In persian]
Dreyfus, H. (1991). Being-in-the-world: A commentary on Heidegger's Being and Time, Division I. MIT Press.
Heidegger, M. (1969). Through phenomenology to thought. Harper & Row
Heidegger, M. (2007). Being and Time. Translated by M. Novali. University of Tabriz. (1st ed.) [In persian]
Heidegger, M. (2010). Being and Time, Trans. by J. Macquarrie and E. Robinson. Cambridge University Press.
Heidegger, M. (2014). Being and Time. Translated by A. Rashidian. (4th ed.) [In persian]
Heidegger, M. (2021). Introduction to Metaphysics. Translated by E. Rahmati. (2nd ed.) [In persian]
Johnson, P. A. (2008). Heidegger. Translated by B. Abdolkarim. (1st ed.) [In persian]
Kockelmans, J. J. (2001). Martin Heidegger. Translated by M. Dibaj. Hikmat Publications. (1st ed.) [In persian]
Krell, D. F. (Ed.). (1977). Martin Heidegger: Basic writings. HarperCollins Publishers.
Tamino, J. (2004). Heidegger and the project of fundamental ontology. Rowman & Littlefield Publishers.
Vendrell Ferran, I. (2010). Phenomenology and Cartesian dualism. Walter de Gruyter.