نقد اونتیکی– اونتولوژیکی هایدگر بر اونتولوژی دکارت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس

2 دانش آموخته دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه تربیت مدرس پژوهشگر همکار، دانشگاه ادیان و مذاهب

10.48308/kj.2025.238299.1295

چکیده

دکارت، در تلاش برای اثبات ریشه تردید ناپذیر معرفت و وصول به یقین در مابعدالطبیعه و شاخه‌های معرفت بشری، وجود را به دو بخشِ شی اندیشنده(من اندیشنده) و ابژه اندیشه(جهان خارج) تقسیم می‌کند و مبنای تردیدناپذیر معرفت را در شی اندیشنده جستجو می‌نماید و براساس آن جسم یا جهان خارج، خدا و سایر علوم را اثبات می‌کند. هایدگر این فکر ریشه‌ای در فلسفه دکارت را مورد نقادی قرار داده و آن‌را به معنای تفکیک سوژه و ابژه می‌داند، امری که به بحران‌هایی در فهم حقیقت وجود،‌ واقعیت و تجربه انسانی منجر شده است. این نوشتار از دیدگاه اونتیکی-اونتولوژیکی و به روش تحلیلی، به نقدهای هایدگر از دکارت می‌پردازد. هایدگر با معرفی مفهوم دازاین (وجود انسانی در جهان)، به‌جای تفکیک سوژه و ابژه، بر ضرورت پیوستگی انسان با جهان تأکید می‌کند و تفکیکِ دکارتی سوژه و ابژه را رد می‌کند. وی معتقد است که تنها از این طریق می‌توان به حقیقت وجود دست یافت. مقاله با استفاده از تحلیل پدیدارشناختی هایدگر و امعان نظر در کتاب هستی و زمانِ هایدگر، پنج نقد عمده اونتیکی-اونتولوژیکی وی را بر فلسفه‌ی دکارت، از دیگر نقدهای وی تفکیک کرده و به بررسی آن پرداخته است. این نقدها به به‌عنوان پیش‌نیازی برای بازاندیشی در متافیزیک مدرن و راهی برای فهم عمیق‌تر از وجود و هستی محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Heidegger’s Ontical-Ontologicol Criticism on Descartes’ Ontology

نویسندگان [English]

  • Ali fallahrafie 1
  • Hossein Esfandiar 2
1 Department of Philosophy, Tarbiat Modares University
2 PhD in Islamic Philosophy, Tarbiat Modares University Associate researcher, University of Religions and Religions
چکیده [English]

The depth and spread of Descartes’ philosophical thoughts, he man transferred from the Renaissance to the modern period to the Modern ages, made it possible for the contemporary and later philosophers to interpret, analyze and criticize them. Descartes called his knowledge tree, the undoubted foundation as “I” or “thinking thing” (Res Cogitans); then, based on that, he proved the body or the outer world, God and other sciences. Heidegger considered such a thing by Descartes as meaning the separation of subject and object, something he did not believe in himself. By introducing the interrogator nature of the human being, which he calls Dasein or “being-in-the-world” or “existence-there” nature of humans, he rejected the subjectivity and objectivity separation, and criticized the foundation of Descartes’ philosophical thoughts. He considered Descartes’ ontology as the continuance of the ontology in the Middle Ages and criticized it. Through consideration of Heidegger’s well-known book, “Existence and Time”, the present paper distinguishes his five main Onticol-Ontological criticisms on Descartes’ philosophy and investigates them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Heidegger
  • Descartes
  • Ontical
  • Ontologicol
  • Dasein

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 19 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 05 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1403