حال‌وهواها: تعیّنِ دازاین و میدان معناشناختی «واقع‌بودگی»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی

10.48308/kj.2025.238055.1291

چکیده

در چارچوب هستی‌شناسی ارسطویی، هر موجودی برآیندی از دو بردار تعیّن (فعلیّت) و بی‌تعینّی (امکان) دانسته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم معنای خاص متعیّن‌بودن دازاین را، که هیدگر به آن «واقع‌بودگی» می‌گوید، در چارچوب این هستی‌شناسی مشخص کنیم. نشان خواهم داد که واقع‌بودگی دازاین ازحیثِ انتولوژیکی-اکسیستنتسیال در «یافتگی» و ازحیثِ انتیکی-اکسیستنتسیل در «حال‌وهواداری» او متبلور می‌گردد. سپس می‌کوشم، با مشخص‌نمودنِ مختصاتِ کلی حال‌وهواها از روی مورد خاص «ترس» و پیوندهای درونی واقع‌بودگی با پرتاب‌شدگی و فهم، میدان معناشناختی «واقع‌بودگی» دازاین را به‌صورتِ شبکه‌ای مفهومی بر محورِ حال‌وهواداری ترسیم کنم. در بخش نخست این مقاله، واقع‌بودگی دازاین را، در چارچوب یک هستی‌شناسی ارسطویی، بر محور امکان و فعلیّت طرح کرده‌ام. درواقع، این طرح هستی‌شناختی ارسطویی را به‌منزلۀ پارادایمی برای فهم نحوۀ متعیّن‌بودن دازاین به کار گرفته‌ام. در بخش دوم، نشان داده‌ام که واقع‌بودگی دازاین ازحیثِ هستی‌شناختی-اکسیستنتسیال در «یافتگی» و ازحیثِ انتیکی-اکسیستنتسیل در «حال‌وهواداری» او تبلور می‌گیرد. در بخش سوم، برای دست‌یافتن به ساختار کلّی حال‌وهواها، روی تحلیل هیدگر از پدیدار «ترس» تمرکز کرده‌ام تا مختصات کلّی حال‌وهواها را از روی آن به دست آورم. در بخش چهارم، با اتکا بر درک عمیق‌تر ساختار واقع‌بودگی، پیوند درونی میان یافتگی، فهم و پرتاب‌شدگی را بررسی کرده‌ام. و سرانجام در بخش پنجم، کوشیده‌ام، ضمن برشمردن مختصات کلّی حال‌وهواها، نموداری از میدان معناشناختی «واقع‌بودگی» دازاین ترسیم کنم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Moods: Dasein’s Determination and the Semantic Field of Facticity

نویسنده [English]

  • Ehsan Karimi Torshizi
PhD in Philosophy. Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]

Within the framework of Aristotelian ontology, being is understood as a result of two vectors: determinacy (actuality) and indeterminacy (potentiality). In this paper, we aim to clarify the specific meaning of Dasein's determinacy, which Heidegger refers to as "facticity" (Faktizität), within this ontological context. We will demonstrate that Dasein's facticity is ontologically-existentially crystallized in its Befindlichkeit (dispositional attunement) and ontically-existentiell in its Gestimmtheit (moodedness). We then endeavor to map out the general coordinates of moods through the specific case of "fear" (Furcht) and explore the intrinsic connections between facticity, thrownness (Geworfenheit), and understanding (Verstehen). This will allow us to delineate the semantic field of Dasein's facticity as a conceptual network centered on moodedness. In the first part, we outline the facticity of Dasein within the framework of an Aristotelian ontology centered on potentiality and actuality as a paradigm for understanding the determinacy of Dasein. In the second part, we show that the facticity of Dasein manifests ontologically-existentially in 'attunement' and ontically-existentiell in its 'mood.' In the third part, to achieve a general structure of moods, we focus on Heidegger's analysis of the phenomenon of 'fear' in order to derive the general coordinates of moods from it. In the fourth part, for a deeper understanding of the structure of facticity, we examine the intrinsic connection between attunement, understanding, and thrownness. Finally, in the fifth part, we endeavor to enumerate the general characteristics of moods and delineate a diagram of the semantic field of Dasein's facticity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • facticity
  • Dasein
  • mood
  • attunement
  • thrownness