اصغر واعظی؛ عاطفه صاحب قدم
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1393
چکیده
فوکو بر این باور است که انسان غربی در عصر مدرن تبدیل به سوژه منقاد شده است. وی برای یافتن سازوکارهای شکلگیری این سوژه منقاد به سراغ سه شیوه ابژهسازی میرود. بر طبق تحلیل فوکو، انسانها از طریق سه شیوه ابژهسازی، تبدیل به سوژه منقاد میشوند. آنچه ما در این مقاله به آن میپردازیم، تنها دومین شیوه ابژهسازی انسان است که مربوط به ...
بیشتر
فوکو بر این باور است که انسان غربی در عصر مدرن تبدیل به سوژه منقاد شده است. وی برای یافتن سازوکارهای شکلگیری این سوژه منقاد به سراغ سه شیوه ابژهسازی میرود. بر طبق تحلیل فوکو، انسانها از طریق سه شیوه ابژهسازی، تبدیل به سوژه منقاد میشوند. آنچه ما در این مقاله به آن میپردازیم، تنها دومین شیوه ابژهسازی انسان است که مربوط به کردارهای تقسیمگر میشود. ما قصد داریم نقش این کردارها را در چگونگی شکلگیری سوژه منقاد بررسی نماییم. در این راستا پس از مقدمهای کوتاه، در بخش اول مقاله، منظور فوکو از کردارهای تقسیمگر توضیح داده میشود و سپس در بخشهای دوم و سوم، دو نمونه از مثالهای فوکو از کردارهای تقسیمگر و نقش آنها در چگونگی شکلگیری سوژه منقاد به تفصیل تشریح میگردد. کردارهای تقسیمگر مجنون/ عاقل در بخش دوم با تمرکز بر نهاد تیمارستان و کردارهای تقسیمگر بزهکار/ بهنجار در بخش سوم با تمرکز بر نهاد زندان بیان میشود.