نظریۀ شناخت تراژیک نزد تامس نیگل: محدودیت‌ سوژه و آرمان عینیت

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشگاه بین المللی امام خمینی. قزوین. ایران

10.48308/kj.2025.241903.1365

چکیده

این نوشتار به تبیین نظریۀ شناخت نزد تامس نیگل، فیلسوف معاصر آمریکایی، می‌پردازد و بر محور پارادوکس بنیادینی متمرکز است که وی آن را در بطن معرفت انسانی بازمی‌شناسد. نیگل با پذیرش هم‌زمانِ واقع‌گرایی و شکاکیت، موضعی را بنیان می‌نهد که می‌توان آن را «شناخت‌شناسی تراژیک» نامید؛ از یک‌سو بر وجود جهانی مستقل و امکان عینیت تأکید می‌کند و از سوی دیگر، محدودیت‌های ذاتی و ساختاری سوژۀ انسانی را در دستیابی به آن به رسمیت می‌شناسد.
در گام نخست، نقش عقل به‌عنوان ابزار اصلی شناخت و «دادگاه استیناف» در برابر ذهنیت، بررسی می‌شود تا نشان داده شود که از منظر نیگل، عقل مرجع نهایی داوری و شرط امکان هرگونه عینیت است. سپس، با واکاوی چهارگونه محدودیتِ سوژۀ شناسنده، یعنی وجودی، زمانی، ادراکی و معرفتی، ابعاد گوناگون ناتمامی شناخت انسانی آشکار می‌گردد. در ادامه، نقد نیگل بر تبیین‌های تقلیل‌گرایانه و تکاملی از منشأ عقل و نیز مفهوم «تصور خودفراگیر» به‌منزلۀ غایت آرمان شناخت، مورد تحلیل قرار می‌گیرد.
در نهایت، نشان داده می‌شود که از نظر نیگل، جستجوی حقیقت برای انسان ضرورتی گریزناپذیر و در عین حال، تلاشی همواره ناتمام است. ساختار وجودی سوژه، امکان دست‌یابی به شناخت مطلق را از او سلب می‌کند؛ هرچند عقل او را بی‌وقفه به سوی آن می‌کشاند. بدین‌سان، وضعیت معرفتی انسان در نظام فکری نیگل، وضعیتی تراژیک است؛ انسانی که محکوم به جستجوی حقیقتی است که هرگز نمی‌تواند به تمامی در اختیارش گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Thomas Nagel's Theory of Tragic Epistemology: The Limits of the Subject and the Ideal of Objectivity

نویسنده [English]

  • Zahra Yavari adel
Imam Khomeini International University. Qazvin. Iran
چکیده [English]

This paper elucidates and analyzes the theory of knowledge in the thought of Thomas Nagel, the contemporary American philosopher, focusing on the fundamental paradox he identifies at the heart of human cognition. By simultaneously embracing realism and skepticism, Nagel establishes a position that can be termed "tragic epistemology." On one hand, it affirms the existence of an independent world and the possibility of objectivity; on the other, it acknowledges the inherent and structural limitations of the human subject in attaining it.

Initially, the role of reason as the primary tool of cognition and the "court of appeal" against subjectivity is examined, demonstrating that for Nagel, reason is the ultimate arbiter and the condition for the possibility of any objectivity. Subsequently, by analyzing the fourfold limitations of the knowing subject—namely existential, temporal, perceptual, and epistemological—the various dimensions of the incompleteness of human knowledge are revealed. Following this, Nagel's critique of reductive and evolutionary explanations for the origin of reason, as well as the concept of the "comprehensive conception" as the ideal endpoint of knowledge, are analyzed.

Ultimately, it is shown that, from Nagel's perspective, the pursuit of truth is both an unavoidable necessity and a perpetually unfinished endeavor for humans. The existential structure of the subject precludes the possibility of attaining absolute knowledge, even as reason incessantly draws him toward it. Thus, the human epistemic condition within Nagel's framework is a tragic one: humans are condemned to seek a truth they can never fully possess.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Objective View
  • Subjective View
  • Epistemology
  • Comprehensive Conception
  • Epistemic Tragedy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1404
  • تاریخ دریافت: 17 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری: 29 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 06 دی 1404