گسست سهروردی از مبانی اندیشه سیاسی ارسطو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه از دانشگاه تبریز

2 استادیار گروه فلسفه دانشگاه کردستان

10.48308/kj.2025.242409.1377

چکیده

سوال اصلی نوشته حاضر این است که ارسطو چگونه با استفاده از طبیعت و بخت به سراغ توضیح امر سیاسی می‌رود و فلسفه اسلامی به ویژه سهروردی با کدام امکان مفهومی از دیدگاه کلاسیک گسست ایجاد کرده و مبانی فلسسفی آن را مورد انتقاد قرار می‌دهد؟ برای پاسخ به این سوال نگارندگان ابتدا جایگاه هستی‌شناختی و سیاسی مفهوم طبیعت و بخت را در اندیشه ارسطو توضیح می‌دهند و در ادامه گسست سهروردی و به طور کلی سنت فلسفه ایرانی- اسلامی را از طریق ارجاع مفهوم بخت به جهل و سوء فهم انسان نسبت به رویدادها روشن ساخته و جایگاه هستی‌شناختی و به تبع آن تاثیرات سیاسی بخت را مورد انتقاد قرار می-دهند. همچنین در ادامه سهروردی با ابتناء اداره سیاسی بر قانونی که فیلسوف با در نظر گرفتن مصالح روزگار وضع می‌کند احتیاج امر سیاسی به سلطه طبیعت و امر پوشیده و غیر قابل کنترلی مانند بخت را منتفی می‌سازد و از سوی دیگر به واسطه ارتباط دادن تمهید ماده و مردم مناسب برای فره کیانی حکیم سیاسی دست بخت را به کل از قلمرو سیاست کوتاه می‌کند به این ترتیب، گسستی بنیادین میان سنت یونانی با سنت فلسفی اسلامی ایجاد می‌شود. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی انجام پذیرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Suhrawardi's break with the foundations of Aristotle's political thought

نویسندگان [English]

  • Mostafa Abedi jighe 1
  • mohsen bagherzade meshkibaf 2
1 PhD in Philosophy from the University of Tabriz
2 Assistant Professor, Department of Philosophy, University of Kurdistan
چکیده [English]

The main question of the present article is how Aristotle uses nature and chance to explain politics, and with what conceptual possibility does Islamic philosophy, especially Suhrawardi, create a break from the classical perspective and criticize its philosophical foundations? To answer this question, the authors first explain the ontological and political position of the concept of nature and chance in Aristotle's thought, and then clarify Suhrawardi's break and the tradition of Iranian-Islamic philosophy in general by referring the concept of chance to human ignorance and misunderstanding of events, and criticize the ontological position and, consequently, the political effects of chance. Also, in the continuation of Suhrawardi, by basing political administration on a law that the philosopher establishes by considering the interests of the time, he eliminates the need for the political matter to dominate nature and the hidden and uncontrollable matter such as luck, and on the other hand, by linking the provision of material and people suitable for the political sage Farah Kiani, he completely cuts off the hand of luck from the realm of politics. In this way, a fundamental break is created between the Greek tradition and the Islamic philosophical tradition. This article has been done in a descriptive and analytical manner.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Luck
  • Nature
  • Politics
  • Suhrawardi
  • Aristotle

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1404
  • تاریخ دریافت: 18 آبان 1404
  • تاریخ بازنگری: 24 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 03 دی 1404