دیالکتیک علیت و تقویم: بازخوانی ساختاری پدیدارشناسی شناخت بدنمند

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

گروه فلسفه و حکمت و منطق - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.48308/kj.2025.242192.1375

چکیده

مسئلة دیرپای ذهن‌ـ‌بدن که طی قرون در قالب دوگانه‌انگاری دکارتی تبیین می‌شد، امروزه در فلسفة ذهن به بن‌بست‌هایی نظری انجامیده است. پدیدارشناسی با نقد مبانی دوگانه‌انگارانه، چشم‌اندازی نو برای تبیین شناخت بدنمند گشوده، منظومه‌ای از مفاهیم پیش می‌نهد. بااین‌حال، این مفاهیم اغلب به‌صورت مجموعه‌ای از بینش‌های پراکنده معرفی شده‌اند. این پژوهش در بازخوانی ساختاری پروژة پدیدارشناسی شناخت بدنمند، در پی کشف منطقی درونی است که این مفاهیم را به یکدیگر پیوند می‌دهد و استدلال می‌کند که این اصل وحدت‌بخش در قالب یک انقلاب پارادایمی نهفته است: گذار از تبیین‌های علّی به توصیف‌های تقویمی از شناخت. پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی، با بهره‌گیری از تمایز میان تبیین «علّی» و «تقویمی» در فلسفة علم معاصر، به تحلیل ساختار درونی پدیدارشناسی می‌پردازد. یافته‌های این پژوهش در دو سطح آشکار می‌شود: نخست تحلیل ما نشان می‌دهد که این مفاهیم پراکنده‌، همگی تجلیات مختلفِ یک «چرخش تقویمی» واحد هستند که در سه قلمرو‌ی اصلی - بازتعریف «عامل شناختی»، «جهان شناختی» و «مرزهای شناخت» - ردیابی می‌شود؛ سپس در سطحی عمیق‌تر استدلال می‌شود که پدیدارشناسی با بازتعریف تقویم به‌عنوان فرایندی درزمانی و درهم‌تنیده با علیت، از تمایز استاندارد علّی - تقویمی فراتر رفته، مدلی پویا و دیالکتیکی برای فهم شناخت ارائه می‌کند. اهمیت این یافته‌ها، نه‌تنها در ارائة یک چارچوب منسجم برای پدیدارشناسی شناخت بدنمند، بلکه در فراهم‌آوردن ابزاری مفهومی برای مداخله در مناظرات محوری فلسفة ذهن و حل چالش‌های آن با چارچوبی غیرتقلیل‌گرایانه است.

واژگان کلیدی: پدیدارشناسی، شناخت بدنمند، علّیت، تقویم، بدن زیسته، تقویم در زمانی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Dialectic of Causality and Constitution؛ A Structural Rereading of the Phenomenology of Embodied Cognition

نویسندگان [English]

  • Elaheh Seifollahifard
  • Mohammad Saeedimehr
Department of Philosophy, Theosophy, and Logic, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The long-standing mind-body problem, traditionally framed by Cartesian dualism, has led to theoretical impasses in contemporary philosophy of mind. By critiquing dualistic foundations, phenomenology offers a new perspective on embodied cognition and introduces a constellation of concepts. Yet, these concepts are often presented as scattered insights. This research provides a structural rereading of the phenomenological project of embodied cognition to uncover an inner logic connecting them, arguing that this unifying principle emerges from a paradigm shift: the move from causal to constitutive explanations of cognition. Employing a descriptive-analytical method and drawing on the causal-constitutive distinction in contemporary philosophy of science, the study analyzes phenomenology’s internal structure. Findings emerge on two levels: first, these scattered concepts manifest a single “Constitutive Turn,” traced across three domains—the redefinition of the “cognitive agent,” the “cognitive world,” and the “boundaries of cognition.” Second, at a deeper level, phenomenology, by framing constitution as a diachronic process intertwined with causality, transcends the standard causal-constitutive distinction, offering a dynamic and dialectical model for understanding cognition. These findings are significant not only for providing a coherent framework for the phenomenology of embodied cognition but also for furnishing a conceptual tool to engage pivotal debates in the philosophy of mind and address theoretical challenges with a non-reductive framework.
Keywords: Phenomenology, Embodied Cognition, Causality, Constitution, Lived Body, Diachronic Constitution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phenomenology
  • Embodied Cognition
  • Causality
  • Lived Body
  • Diachronic Constitution

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1404
  • تاریخ دریافت: 05 آبان 1404
  • تاریخ بازنگری: 26 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 29 آذر 1404