تفسیر استنتاجی رابرت براندوم از درجات وضوح ادراکی در لایبنیتس

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه دانشگاه تبریز

2 استاد فلسفه دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز- گروه فلسفه

10.48308/kj.2025.242090.1372

چکیده

در این مقاله با استناد به آثار لایبنیتس و خوانش استنتاج‌گرایانه رابرت براندوم در مقاله‌ای با عنوان لایبنیتس و درجات ادراک (1981)، مفهوم ادراک و درجات وضوح آن و نسبت این درجات با ادراک نفسانی (آگاهی) در فلسفۀ لایبنیتس و نقش آن در تشخّص‌یابی مونادها بررسی شده است. مسئله اصلی پژوهش نقش وضوح ادراک در تمایز مونادها و نسبت میان وضوح ادراک و آگاهی است؛ به بیان دیگر، اگر همه ادراکات به‌نوعی متمایزند، چرا همه مونادها به همان نسبت آگاه نیستند. دیدگاه براندوم، با تفسیر استنتاج‌گرایانه ادراک و طرح مفهوم «دامنه بیانی»، ادراکات را واجد بار استنتاجی می‌داند و غنای بیشتر محتوای استنتاجی را موجب تمایز بیشتر ادراک قلمداد می‌کند. بر این اساس الگویی شکل می‌گیرد که ضمن حفظ اصل بازنمایی کلّ جهان توسط هر موناد، تفاوت درجات آگاهی مونادها و نحوه توزیع محتوای بیانی میان آن‌ها را تبیین می‌کند. همچنین در این مدل، ادراک نفسانی (آگاهی) به‌عنوان ادراکی مرتبه بالاتر در نظر گرفته می‌شود که محتوای ادراک مرتبه پایین‌تر را مشخّص می‌کند؛ بنابراین آگاهی گونه‌ای ادراک بسط‌یافته است و هر ادراک متمایزی الزاماً آگاهانه نیست. در نهایت، این پژوهش الگویی برای فهم تفاوت ادراک و آگاهی ارائه می‌کند و ضمن رفع برخی ابهام‌های تفسیری در فلسفۀ لایبنیتس، به انتقاداتی نظیر مسئله مونادهای عریان پاسخ می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Robert Brandom’s Inferential Interpretation of the Degrees of Perceptual Clarity in Leibniz

نویسندگان [English]

  • mojtaba bonvarineghad 1
  • mohammad asghari 2
1 Department of Philosophy, University of Tabriz
2 Professor of philosophy at Faculty of Persian Literature and Foreign Languages -University of Tabriz Department of Philosophy
چکیده [English]

In this paper, drawing on Leibniz’s works and Robert Brandom’s inferentialist reading in his 1981 essay “Leibniz and Degrees of Perception,” the concept of perception, its degrees of clarity, and the relation between these degrees and apperception (consciousness) in Leibniz’s philosophy are examined, along with their role in the individuation of monads. The main issue explored is the function of perceptual clarity in differentiating monads and the relation between clarity of perception and consciousness. In other words, if all perceptions are in some sense distinct, why are not all monads equally conscious? Brandom’s view, through his inferentialist interpretation of perception and the introduction of the notion of a “discursive domain,” treats perceptions as inferentially contentful, considering greater inferential richness to constitute greater distinctness of perception. On this basis, a model emerges that, while preserving the principle that each monad represents the entire world, explains the varying degrees of monadic consciousness and the distribution of expressive content among them. Furthermore, in this model, apperception (consciousness) is regarded as a higher-order perception that determines the content of lower-order perception; thus, consciousness is conceived as an expanded form of perception, and not every distinct perception is necessarily conscious. Ultimately, this study offers a model for understanding the difference between perception and consciousness, clarifies certain interpretive ambiguities in Leibniz’s philosophy, and responds to objections such as the problem of “bare monads.”

کلیدواژه‌ها [English]

  • Robert Brandom
  • Leibniz
  • Monad
  • apperception
  • expressive Domain

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 28 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری: 20 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 10 آذر 1404