دوره 15 (1401)
دوره 14 (1400)
دوره 13 (1399)
دوره 12 (1398)
دوره 11 (1397)
دوره 10 (1396)
دوره 9 (1395)
دوره 8 (1394)
دوره 7 (1393)
دوره 6 (1392)
دوره 5 (1391)
دوره 4 (1390)
دوره 3 (1389)
دوره 2 (1388)
دوره 1 (1387)
کلیدواژهها = فلسفه
تعداد مقالات: 7
بررسی مفهومسازی خدا در ارسطو و کندی
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 177-194
چکیده
ارسطو در بحث الهیات از «محرک نامتحرک» و «فکر فکر» سخن میگوید و برای آن مختصات و مؤلفههایی مانند جوهر، غیرمادی بودن و فعلیت محض لحاظ میکند و کندی در بحث از مفهوم خدا از اصطلاحاتی مانند «علت»، «فاعلیت» و «خالقیت» بهره میگیرد. نقطۀ تلاقی این دو فیلسوف در تعریف آنها از فلسفه است. اصطلاحات و مفاهیمی ... بیشترتحلیلی بر مبانی فلسفی حقوق بین الملل محیط زیست
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 247-262
چکیده
مقصود از فلسفه حقوق بین الملل محیط زیست، نظرات کلی حاکم بر علم حقوق بطور اعم و حقوق بین الملل محیط زیست بطور اخص می باشد. دو موضوع در فلسفه حقوق بین الملل محیط زیست دخیل است که یکی مبنا و دیگر هدف حقوق است. فلسفه حقوق بین الملل محیط زیست به طور قابل ملاحظه ای با حوزه کاری فلسفی در اخلاق زیست محیطی اشتراک و همپوشانی دارد.حقوق بین الملل ... بیشترپراتیکِ فلسفه، سیاست و نقد ایدئولوژی نزد لویی آلتوسر
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 227-245
چکیده
آلتوسر مسئله ی ایدئولوژی را وارد سطح جدیدی از بحث می کند. او با وام گرفتن ایده هایی از «روانکاوی» فرویدی مفاهیم علوم انسانی را دوباره صورتبندی می کند. وقتی آلتوسر ایدئولوژی را نه «آگاهی کاذب» و یا «آگاهی از جهان واژگون»، بلکه قسمی «ناآگاهی» تعریف میکند؛ همزمان با انسانگرایی (humanisme) و اقتصادگرایی (economisme) سر ستیز دارد. نزد آلتوسر این امر ... بیشترفوکو؛ فلسفه همچون بدیل روانشناسی
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1393
چکیده
مقالۀ حاضر به تقابلِ فلسفه و روانشناسی در اندیشۀ فوکو میپردازد. روایت فوکو از روانشناسی از همان آثار نخستین، واضح و روشن است، به نحوی که فوکو به عنوان یک منتقدِ سرسختِ روانشناسی مطرح شده است. فوکو همواره دربارۀ روانشناسی به شکلِ سلبی سخن گفته است. سیمای بدبینانۀ فوکویی از اتخاذ چنین مواضعی ناشی شده است. اما فوکو، در مواجهه با ... بیشترناسازگاری در فلسفۀ نقادی کانت
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1390
چکیده
در فلسفۀ نقادی کانت ناسازگاریهایی وجود دارد که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد. به نظر میرسد که ریشۀ اصلی این ناسازگاریها، نوعی ناسازگاری ساختاری و منطقی در این فلسفه وجود دارد مبنی بر اینکه کانت از طرفی فقط به شهود حسی معتقد است و از طرف دیگر به امر استعلائی یا پیشینی عقیده دارد. امر استعلایی نیز بهطور غیر مستقیم، بازگشت ... بیشترفلسفه به مثابۀ خلق مفاهیم
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1390
چکیده
ژیل دلوز و فلیکس گتاری در آخرین کتاب مشترکشان «فلسفه چیست؟»، فلسفه را خلق مفاهیم در گسترۀ درونبودی یا درونماندگاری میدانند. به گفتۀ تئودور آدورنو، فلسفه بهتر است مسائل بزرگ و کلان را رها سازد. اما ترک مسائل بزرگ و مخالفت با نظامسازی به معنای پایان فلسفه نیست و فیلسوفانِ جدید شیوهها و الگوهای جدیدی از اندیشیدن را عرضه کردهاند. ... بیشترتمایز «عقل» و «خرد» در چنین گفت زرتشت نیچه
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1389