In terms of reliance on superficial resemblances, some asserts
“Mullasadra’s philosophy repeats previous topics such as theology
and mysticism”. It seems that the reduction is due to lack of a
comprehensive plan of nature and characteristics of cognitive
factors. The basis of this article is as follows: what are the main
characteristics of his philosophy, in relation to the knowledge?
The purpose of the present paper is outlining the dimensions and
characteristics of knowledge network of Mullasadra’s thought.
Results of this research shows that his philosophy as a network
of autonomous knowledge, and includes knowledge of the
dimensions, attitudes, principles, methods, language, purpose and
problems that could help to him for drawing a different picture
of the world. Also, His philosophy is influenced by existential
approach. Following the approach, these components are
discussed: component fixing, Seleucid, analytical, interpretive
dialogue and inclusion criteria.
کاشانی، ملافتح الله ، منهج العارفین، تهران: کتابفروشی محمد حسن علمی، 1336.
کربن، هانری، «زندگی، شخصیت و آثار ملاصدرای شیرازی»، در: مجموعه مقالات، گردآوری و تدوین: محمد امین شاهجویی، زیر نظر شهرام پازوکی، تهران: انتشارات حقیقت، 1384.
مطهری، مرتضی، سیری در نهج البلاغه در: مجموعه آثاراستاد شهید مطهرى، تهران: انتشارات صدرا، 1358.
نصیر الدین طوسی، محمدبن محمد، آغاز و انجام، چاپ حسن حسن زاده آملی، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی1373.
یزدان پناه سید یدالله و دیگران، «رابطة فلسفه و عرفان»، میز گرد فلسفه شناسی، مجله معرفت فلسفی، پاییز، شماره 9 (از صفحه 11 تا 45 (،1384.
-------- حکمت اشراق، یدالله یزدان پناه، تحقیق و نگارش مهدی علی پور، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1389.
Jambet, Christian, The Act of Being: The philosophy of Revelation in Mulla Sadra, new York: zone books, 2006.
Kalin, Ibrahi, Knowledge In Later Islamic Philosophy (Mulla Sadra on Existence, Intellect and Intuition),Oxford University Press, 2010.