Parmenides and Xenon’s argument for denying motion turned this issue from its obvious form into a theoretical one for the first time. Aristotle showed the possibility of motion with the theory of force and action, but did not offer an argument for the existence of motion. Many philosophers after him, without mentioning the issue of acknowledging the external existence of motion, seem to have taken its externality for granted. Ibn Sina considered the argument for the external objectivity of motion to be metaphysical, yet he made no attempt to prove the external existence of motion. However, we can derive arguments from all of his works and ideas to prove the objectivity of motion. In this article, the theory of grace has been used as an argument for the objectivity of motion. Since grace is the permanence of the divine act, and hindering the series of causes is impossible, the occurrence of time is the same as motion. In other words, the continuity of divine grace is nothing but movement. This movement has manifested itself in material objects. His view of time and its relation to objects is also presented as another argument for proving the externality of motion. Ibn Sina considers the existence of time as a proof of the existence of objects.
ارسطو (1394)، متافیزیک، ترجمۀ شرفالدین خراسانی، حکمت ابنسینا (1404)، الشفاء، الطبیعیات و الالهیات، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی ---- (1375)، شرح خواجه طوسی بر الاشارات و التنبیهات، نشر البلاغه --- (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات مع المحکمات قطبالدین رازی، قم: نشر البلاغه ---- (1404)، التعلیقات، عبدالرحمن بدوی، مکتبة الاعلام الاسلامی ---- (1379)، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، انتشارات دانشگاه تهران ---- (1400)، رسائل ابنسینا (رسالة العرشیة)، قم: انتشارات بیدار ابنرشد (1994)، السماع الطبیعی، دارالفکر الکندی (بیتا)، الفلسفة الاولی، دارالفکر العربی ایمانپور، منصور (1388)، «ضرورت و ملاک بداهت در فلسفه اسلامی»، مجلۀ پژوهشهای فلسفی، دانشگاه تبریز خراسانی، شرفالدین (1370)، نخستین فیلسوفان یونان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی سالم، مریم (1394)، «اثبات علیت در خارج از دیدگاه ارسطو و ابنسینا»، حکمت سینوی، سال نوزدهم طوسی، نصیرالدین(1407)، تجریدالاعتقاد، تحقیق حسینی جلالی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی علامه حلی (1413)، کشف المراد فی شرح تجرید الإعتقاد، مؤسسة النشر الاسلامی ----- (1426)، تسلیک النفس الى حظیرة القدس، به تصحیح فاطمه رمضانی، مؤسسه الامام الصادق (ع) غزالی، محمد (1382)، تهافت الفلاسفة، انتشارات شمس تبریزی فاضل مقداد (1412)، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، به تصحیح ضیاءالدین البصری، مجمع البحوث الاسلامیة فخررازی (1407)، المطالب العالیة فی علم الالهیه، بیروت: دار الکتاب العربیة فرشاد، مهدی (1363)، طبیعیات ارسطو، مؤسسه انتشارات امیر کبیر فروغی، محمدعلی (1361)، فن سماع طبیعی، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر کدیور، محسن (1388)، نحوۀ وجود زمان، فصلنامۀ مفید، شماره 3 قطبالدین رازی (بیتا)، شرح مطالع الانوار فى المنطق، کتبی نجفی قوامصفری، مهدی (1382)، نظریۀ صورت در فلسفه ارسطو، انتشارات حکمت مصباح یزدی، محمدتقی (1363)، آموزش فلسفه (جلد دوم)، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) میرداماد (1367)، القبسات، انتشارات دانشگاه تهران
jamebozorgi, M. (2022). The Objectivity and Externality of Motion in Ibn Sina’s View. Shinakht (A Persian Word Means Knowledge), 14(2), 53-73. doi: 10.29252/kj.2022.214486.0
MLA
mohamadjafar jamebozorgi. "The Objectivity and Externality of Motion in Ibn Sina’s View", Shinakht (A Persian Word Means Knowledge), 14, 2, 2022, 53-73. doi: 10.29252/kj.2022.214486.0
HARVARD
jamebozorgi, M. (2022). 'The Objectivity and Externality of Motion in Ibn Sina’s View', Shinakht (A Persian Word Means Knowledge), 14(2), pp. 53-73. doi: 10.29252/kj.2022.214486.0
VANCOUVER
jamebozorgi, M. The Objectivity and Externality of Motion in Ibn Sina’s View. Shinakht (A Persian Word Means Knowledge), 2022; 14(2): 53-73. doi: 10.29252/kj.2022.214486.0