طرح‌واره‌ای از فرافلسفهٔ هایدگر

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.48308/kj.2025.240252.1326

چکیده

شکل‌گیری حوزه‌ای پژوهشی با نام «فرافلسفه» بیش از هر چیز معلولِ بحرانی است که فلسفه در عصر حاضر برای اثبات اصالت و توجیه کارآمدی خود با آن مواجه است. اما همین امر می‌تواند مزایایی برای فکر فلسفی به همراه داشته باشد. ازجمله اینکه بستر مناسبی برای بازخوانی نظام‌مند و مسئله‌محور از تاریخ فلسفه فراهم آورد. در این مقاله، تلاش بر این است که، در قالب  چارچوب و الگوهای طرح‌شده در فرافلسفه، مروری بر رئوس اندیشۀ هایدگر صورت گیرد و مزایا و امکانات مندرج در آن جهت مشارکت در مباحث جاری فلسفه تبیین شود. در این راستا، ابتدا، ضمن مرور بر چهار رویکردی که محققان فرافلسفه به‌عنوانِ الگوهای کلی در فلسفه‌ورزی معرفی کرده‌اند، از نسبت تفکر هایدگر با هریک از این موارد پرسش می‌کنیم. این الگوها به‌ترتیب عبارت‌اند از: افلاطون‌گرایی، فلسفه به‌مثابۀ منطقِ علم، فلسفه به‌مثابۀ پژوهشی استعلایی و فلسفه به‌مثابۀ جهان‌بینی. در ادامه، باتوجه‌به مباحث جاری دربارۀ نسبت فلسفه با «روش‌شناسی»، تلقی هایدگر از چیستی فلسفه را، با تمرکز بر مسئلۀ «روش»، بازخوانی می‌کنیم و در انتها نیز، باتوجه‌به موارد قبل، ملاحظاتی دربارۀ تکوین دوگانۀ قاره‌ای و تحلیلی در فلسفۀ معاصر و نقش هایدگر در ایجاد و تعمیق این گسست بیان خواهیم کرد و این بازاندیشی را مقدمه‌ای قرار می‌دهیم برای بحث از امکانِ وحدت و تألیف بین این دو جریان در عصر حاضر. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Outline of Heidegger's Metaphilosophy

نویسنده [English]

  • Mesbah Khandan
Department of Philosophy, Faculty of Letters and Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The emergence of "metaphilosophy" as a distinct field of inquiry can be seen as a response to the contemporary crisis of philosophy—namely, its struggle to justify both its authenticity and its practical relevance. Yet this very crisis may also yield significant opportunities for philosophical thinking, particularly by providing a framework for a systematic and problem-oriented re-reading of the history of philosophy. This paper examines key elements of Heidegger’s thought through the lens of contemporary metaphilosophical models, aiming to clarify their potential contribution to ongoing philosophical debates. To this end, we begin by reviewing four dominant paradigms identified in the metaphilosophical literature as fundamental modes of philosophizing—namely, Platonism, philosophy as the logic of science, philosophy as transcendental inquiry, and philosophy as worldview. We then explore Heidegger’s relation to each of these approaches. Subsequently, in light of contemporary discussions about the methodological status of philosophy, we reconsider Heidegger’s account of what philosophy is, with particular attention to the problem of method. Finally, we conclude by framing this reassessment as a prelude to the broader question of whether a reconciliation—or even a synthesis—between these traditions remains possible in our present philosophical horizon.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Heidegger
  • metaphilosophy
  • platonism
  • logic of science
  • worldview
  • methodology
  • continental philosophy
Overgaard, S., Gilbert, P., Burwood, S, & Golob, S. (1398). An introduction to metaphilosophy. Translated by Mahdi Ranaei. Tehran: Tarjomaan. (in Persian)
Spiegelberg, H. (1391). The Phenomenological Movement. Translated by Masoud Alia. Tehran: Minou-ye Kherad. (in Persian)
Heidegger, Ma. (1373). The Question Concerning Technology. Translated by Shapour Etemad. Arghanoon Journal, (1). (in Persian)
Heidegger, M. (1381). Letter On Humanism. Translated by Abdolkarim Rashidiyan. Tehran: Nashr-e Ney. (in Persian)
Heidegger, M. (1396). Introduction to Metaphysics. Translated by Enshaallah Rahmati. Tehran: Sophia. (in Persian)
Heidegger, M. (1397). Being and Time. Translated by Abdolkarim Rashidiyan. Tehran: Nashr-e Ney. (in Persian)
Heidegger, M. (1399). Discourse on the End of Philosophy and the Task of Thinking. Translated by Shahabeddin Amirkhani. Tehran: Parseh. (in Persian)
Heidegger, M. (1400a). Thinking and poetry. Translated by Manouchehr Asadi. Tehran: Porsesh. (in Persian)
Heidegger, M. (1400b). Gelassenheit: A discourse on thinking. Translated by Sami Astan. Tehran: Shavand. (in Persian)
Heidegger, M. (1400c). Nietzsche. Translated by Iraj Ghanooni. Tehran: Agah. (in Persian)
Heidegger, M. (1402a). Technology and the turning. Translated by Manouchehr Asadi. Tehran: Porsesh. (in Persian)
Heidegger, M. (1402b). What is metaphysics?. Translated by Siavash Jamadi. Tehran: Qoqnoos. (in Persian)