تصورات شناختی در فلسفۀ رواقی متقدم

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه شهید بهشتی

10.48308/kj.2024.234578.1222

چکیده

در این مقاله سعی بر این بوده است تا جایگاه خاص تصورات عقلانی به‌طورکلی و نوع خاصی از آن‌ها یعنی تصورات شناختی، در معرفت‌شناسی رواقیون اولیه، برای دستیابی به شناخت ضروری مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور، ابتدا طریقۀ تشکیل تصورات در جزء فائقه، ازحیثِ طبیعی، روشن می‌گردد. سپس به این موضوع پرداخته می‌شود که تصورات انسان به‌عنوانِ موجودی عاقل، به‌دلیلِ همراه بودن با محتوایی جدایی‌ناپذیر و البته غیرمادی، دارای تفاوتی رفع‌ناشدنی با تصورات موجودات غیرعاقل ازجمله کودکان است و بنابراین سخن برخی از مفسران مبنی بر شباهت این تصورات در مرحلۀ اول پیدایش آن‌ها در نفس صادق نیست. برای این منظور، جایگاه مفاهیم نزد رواقیون و تفاوت رویکرد آن‌ها با دیگر متفکران باستان، ازجمله اپیکوروس، بررسی می‌شود. درنهایت، با تکیه بر رویکرد علّی و نقش فنون و ناکافی دانستن توجه به ویژگی‌های ظاهری، چگونگی تمییز تصورات شناختی از غیرشناختی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Cognitive Impressions in Early Stoicism

نویسندگان [English]

  • behrad rahnama 1
  • Ahmad Asgari 2
1 phd candidate at Shahid Beheshti University
2 SBU
چکیده [English]

This paper aims to examine the role of rational impressions in general, and a specific type of them, namely cognitive impressions, within the epistemology of early Stoicism as essential for attaining knowledge. To achieve this, the process of forming impressions in the ruling part (hegemonikon) of the soul, from a natural perspective, is first clarified. The discussion then turns to how human impressions, as those of a rational being, inherently possess inseparable, non-material content, distinguishing them fundamentally from the impressions of non-rational beings, including children. Thus, the claim made by some commentators that these impressions are similar in their initial stage of formation in the soul is not accurate. To further this argument, the place of concepts in Stoic thought and the difference between their approach and that of other ancient thinkers, including Epicurus, is examined. Finally, with reliance on the Stoic causal approach and the role of expertise, an analysis is conducted on the inadequacy of focusing solely on apparent characteristics to distinguish cognitive impressions from non-cognitive ones.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive impressions
  • epistemology
  • concepts
  • expertise