TY - JOUR ID - 98037 TI - خاستگاه ادبیات و مسئله ی تناهی از منظر موریس بلانشو JO - شناخت JA - KJ LA - fa SN - 2008-7322 AU - افشارزاده, نوید AU - نصری, امیر AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران AD - دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 2 SP - 263 EP - 287 KW - ضد نظریه KW - خاستگاه ادبیات – مرگ – تناهی – غیاب – نیهیلیسم KW - ایلیا DO - N2 - موریس بلانشو، فیلسوف و ادیب فرانسوی، علی­رغم آن­که در زمانه خود شخصیتی کمتر شناخته شده به شمار می­رفت، اما آثارش از نیمه دوم قرن بیستم تا به امروز مورد توجه فلاسفه و منتقدان ادبی واقع شده است. آنچه نوشته­های بلانشو را متمایز می­سازد، رویکرد قطعه­­وار او در قبال فلسفه و ادبیات است که بیش از آنکه به تدوین نظریه­های فلسفی و ادبی بینجامد، منجر به ضد-نظریه و در نتیجه بینشی غیرسیستماتیک به این دو حوزه شده است. از چشمگیرترین جنبه­های اندیشه بلانشو، بحث در باب نسبت غریبی است که او میان خاستگاه ادبیات و مسئله تناهی و مرگ برقرار می­سازد. جستارحاضر، در پی خوانش آراء بلانشو در خصوص ادبیات، به مسئله­ تعریف ناپذیریِ آن و سپس خاستگاه ادبیات می­پردازد و از خلال تحلیل دیدگاه بلانشو در باب مرگ، نسبتِ این دو موضوع را به بحث و بررسی می­گذارد. چنان که خواهیم دید، تصور بلانشو در خصوص تناهی و نیهیلیسم را می­توان به نحوی ناسازنما برسازنده­ی راز ابهام ادبیات و خاستگاه آن تلقی کرد. UR - https://kj.sbu.ac.ir/article_98037.html L1 - https://kj.sbu.ac.ir/article_98037_fdfdcceff2306eae94fadb4c0a2f2e43.pdf ER -