TY - JOUR ID - 97855 TI - بینایی از منظر فلاسفه اسلامی و دانشمندان علوم تجربی نوین JO - شناخت JA - KJ LA - fa SN - 2008-7322 AU - آهنچی, امید AD - دانشگاه صنعتی شریف Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 2 SP - EP - DO - N2 - بینایی و ابصار یکی از مفاهیمی است که فلاسفه اسلامی از یک سو و دانشمندان علوم تجربی از سوی دیگر به آن پرداخته و با توجه به مبانی خود به نحوی به شرح آن همت گمارده‌اند. امروزه بایسته است تا نظریه‌های طبیعیاتی فلاسفه اسلامی را با دستاوردهای نوین تجربی محک زده تا به صحت و سقم این نظریه‌ها از یک سو و همچنین صحت و سقم نتایجی که فلاسفه اسلامی بر مبنای این مقدمات طبیعیاتی گرفته‌اند از سوی دیگر دست یابیم. در این نوشتار به منظور بررسی میزان تطابق آراء فلاسفه اسلامی با دانشمندان علوم تجربی نوین در خصوص ابصار، ابتدا به شرح آراء فلاسفه در این‌باره پرداخته و سپس به تبیین آراء دانشمندان علوم تجربی نوین نشسته‌ایم. به منظور تبیین جایگاه دقیق نظرات ناظر به ابصار، به مفاهیمی چون احساس و ادراک و تمایز میان آن‌ها اشاره شده است. نتایج بررسی آراء فلاسفه اسلامی در باب ابصار نشان می‌دهد که در خصوص احساس بینایی، نظریه خروج شعاع مورد پذیرش دانشمندان علوم تجربی معاصر نبوده ولی آن‌ها به کلیات نظریه انطباع رای مثبت می‌دهند. از سوی دیگر نظریه انشاء نیز که ناظر به ادراک بینایی است، نظریه‌ای قابل قبول بوده و پس از جمع شدن با نظریه انطباع، به نظریه‌ای جامع در باب ابصار تبدیل می‌شود. بنابراین امروزه نتایج فلسفی حاصل از نظریه‌های انطباع و انشاء با توجه به دستاوردهای نوین تجربی از لحاظ صحت مبانی طبیعیاتی قابل قبول می‎‌باشد UR - https://kj.sbu.ac.ir/article_97855.html L1 - ER -