TY - JOUR ID - 97574 TI - تبیین تلقی پدیدارشناسانۀ مرلوپونتی از نقاشی‌های سزان JO - شناخت JA - KJ LA - fa SN - 2008-7322 AU - شایگان‌فر, نادر AU - ضیاء شهابی, پرویز AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 2 SP - EP - KW - نقاشی KW - پدیدارشناسی KW - طبیعت KW - آگاهی KW - تعالی DO - N2 - موریس مرلوپونتی(1961-1908) اساس تفکرش در کتاب پدیدارشناسی ادراک را بر مفهوم «در- جهان – بودن» استوار کرده ‌است. او به تأسی از هوسرل و هیدگر، سعی دارد در خصوص نسبت ما و جهان تأمل کند. یکی از مفاهیم بسیار مهم در اندیشه‌های پدیدارشناسانۀ هوسرل، بازگشت به شیئ است که علم معاصر از آن غافل مانده ‌است و مرلوپونتی سعی دارد با تکیه بر طبیعت و شیئ به تصویر درآمده در آثار سزان، مسئلۀ پدیدارشناسانۀ بازگشت به شیئ و طبیعت را تبیین کند. او می‌کوشد تا نقاشی‌های سزان را حد واسط دو نوع تحویل متمایز یعنی تحویل استعلایی و ذات‌گرا قرار دهد و از این طریق شکاف میان این دو تحویل را پر نماید. تحقیق حاضر به شیوه‌ای پدیدارشناسانه به اهتمام مرلوپونتی در خصوص مفهوم طبیعت، شیئ و رهیافت هنرمندانۀ سزان به این مفاهیم می‌پردازد و سعی دارد تبیین نماید که بنا بر آموزه‌های مرلوپونتی نقاشی‌های سزان چگونه می‌تواند شکاف میان آگاهی و جهان را پرنماید. UR - https://kj.sbu.ac.ir/article_97574.html L1 - https://kj.sbu.ac.ir/article_97574_bae50b4b399a7dedab56c85f74c412ce.pdf ER -