@article { author = {hosein zadeh, mostafa and Sharif Zadeh, Mohammad reza}, title = {BodyAwareness and its Relation to Architecture based of Aesthetics John Dewey *}, journal = {Shinakht (A Persian Word Means Knowledge)}, volume = {12}, number = {1}, pages = {83-104}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7322}, eissn = {2588-7203}, doi = {}, abstract = {According to the ideas of Jon Dewey, the universal aesthetics of architecture is based on three elements of body-frame, environment, and experience for everyone. The fundamental question in this study was to define what the body is and how it is related to universal aesthetics. The body-frame element was studied with the statements of body awareness, sensory awareness, post-body, gender, body experience, body-object, and body-position and in relation to the universal aesthetics of architecture using an analytical-deductive method.The boundaries of the body frame with the environment-nature was found to be variable. These boundaries take a changing, innovative, interactive and evolutionary form, like geometry, in accordance with the conditions of the environment, human biology, and interstitial conditions. Architecture is experienced in line with human ideal goals in the context of life as a "tool" and an "extension to the body". The paradigm of body and architecture in this experience is universal, prismatic, and aesthetic.}, keywords = {Universal Aesthetics Model,Architectural Aesthetics,Body Awareness – Aesthetics of John Dewey – Architectural Frame}, title_fa = {بدن آگاهی و نسبت آن با معماری بر اساس فلسفه زیبایی جان دیویی}, abstract_fa = {زیبایی شناسی همگانی معماری بر اساس آرای جان دیویی بر سه مولفه ی بدن،محیط وتجربه برای همگان استوار است. پرسش بنیادین در این پژوهش،چیستی بدن و تناسب آن با زیبایی شناسی است.مولفه ی کالبد-بدن در روند تحقیق با گزاره های تن آگاهی،حس آگاهی،پسا بدن،جنسیت،بدن تجربه،بدن-شی ابژه،بدن-موقعیت بررسی شد و تناسب با زیبایی شناسی همگانی با روش تحلیلی استنباطی انجام شد.مرز بین مولفه ی کالبد-بدن با مولفه ی محیط-طبیعت متغیر تبیین شد که با توجه به شرایط زیست محیطی-زیست انسانی و موقعیت بینابینی شاکله ای به مانند هندسه ی متغییر و نوبه نو شونده ی تعاملی تکوینی به خود می گیرد و معماری به سان "ابزار" و"بدن امتداد یافته" در راستای اهداف آرمانی انسان در بستر زندگی تجربه می شود.الگوواره بدن و معماری در این تجربه همگانی،منشوری و زیبایی شناسانه است.}, keywords_fa = {زیبایی شناسی همگانی,زیبایی شناسی معماری,بدن آگاهی,زیبایی شناسی جان دیویی,کالبد معماری}, url = {https://kj.sbu.ac.ir/article_98045.html}, eprint = {https://kj.sbu.ac.ir/article_98045_b5083df7d2fc827891db9021c2b1f216.pdf} }