@article { author = {Khabbazikenari, Mehdi and Rahbar, Neda}, title = {The priori in the thought of Kant, Heidegger, and Gadamer}, journal = {Shinakht (A Persian Word Means Knowledge)}, volume = {11}, number = {1}, pages = {75-106}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7322}, eissn = {2588-7203}, doi = {}, abstract = {This article seeks to understand that the epistemological and ontological aspects of the priori. This concept plays a role in the thought of Kant as the consistency of essential and epistemological terms. And in Heidegger's and Gadamer's thoughts, life continues to exist. This article seeks to understand that the epistemological and ontological aspects of the former are reflected in Heidegger and Gadamer's thoughts. Kant, in the epistemological context, and Heidegger uses in the ontological field, and Gadamer place on the combination of these two epistemological and ontological views. In short, the priori in Kant's epistemology is an integral part of the mind and is necessary for the realization of the reality and experience. In Heidegger's ontology, the priori is the former perception of being that the foundation of knowledge is in the realm of experience. And in Gadamer's thought, the priori is a rational necessity that the history of the individual and its belonging to the tradition and society are its ontological nature.}, keywords = {the priori. Heidegger. Gadamer. epistemology . ontology}, title_fa = {امر پیشین در اندیشه کانت، هایدگر و گادامر}, abstract_fa = {مقاله حاضر، ضمن پرداختن به پیشینه تاریخی امر پیشین تصریح می کند که این مفهوم در اندیشه کانت به مثابه قوام بخش احکام ضروری و معرفت شناختی ایفای نقش می کند و در اندیشه هایدگر و گادامر به وجهی دیگر ادامه حیات می دهد. این مقاله در جستجوی فهم این مساله است که وجوه معرفت شناسانه و هستی شناسانه از امر پیشین در اندیشه هایدگر و گادامر چگونه خود را نشان می دهد. کانت در ساحت معرفت شناختی و هایدگر در ساحت هستی شناختی امر پیشین را بکار برده و گادامر به روایتی دیگر امر پیشین را در امتزاج این دو دیدگاه معرفت شناختی و هستی شناختی با یکدیگر قرار می دهد. به اختصار می توان گفت، امر پیشین در معرفت شناسی کانت، جزء ساختار لاینفک ذهن بوده و لازمه تحقق حکم ناظر بر واقع است. در هستی شناسی هایدگر، امر پیشین درک پیشین از وجود است که بنیاد شناخت در ساحت تجربه است و در اندیشه گادامر امر پیشین، ضرورتی عقلانی است که تاریخمندی فرد و تعلق آن به سنت و جامعه، وجه هستی شناختی آن است}, keywords_fa = {امر پیشین . هایدگر . گادامر . معرفت شناسی . هستی شناسی}, url = {https://kj.sbu.ac.ir/article_98013.html}, eprint = {https://kj.sbu.ac.ir/article_98013_94163d7cc0461bb0ab8c8a2ed7df9788.pdf} }