@article { author = {جمالی, عباس and محبوبی آرانی, حمیدرضا}, title = {potentiality as method:a reflection on Giorgio Agamben's Philosophical Methodology}, journal = {Shinakht (A Persian Word Means Knowledge)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {39-59}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7322}, eissn = {2588-7203}, doi = {}, abstract = {Giorgio Agamben is one of leading and influential thinkers of our time. He aims at accomplishing Walter Benjamin's project of future philosophy through a complicated sort of archeological thinking. Agamben believes that Kant has thought of philosophical archeology before Foucault; however, he did not accomplish it. Taking the way of philosophical archeology, Agamben's approach is distinguished from that of Foucault due to His debt to Heidegger. This has lead to his new treatment of words and the nature of language that can be introduced as "archeology of concepts". Archeology of concepts means to apply the philosophical archeology in examining the language and the function of words when man encounters Being as an opened up being towards Being. The concept is loaded with a particular temporal understanding; that is loaded with an "arche" which can merely be approached by archeology. This article shows that understanding Agamben's philosophical methodology requires an appropriate conception of an influential concept in his philosophy that is "potentiality". Potentiality paves the way for attaining the arche of things. That is why archeology is fundamentally based on potentiality. This concept has made Agamben's philosophy face new and old problems of man and philosophy in a different way. The most significant of these problems is Heidegger's relation of Being and language}, keywords = {philosophical archeology- archeology of concepts-,potentiality-the archal- language-methodology}, title_fa = {توانش به مثابه روش: تاملی درباب روش شناسی فلسفی جورجو آگامبن}, abstract_fa = {جورجو آگامبن فیلسوف معاصر ایتالیایی، بنابر گفته خودش در پی تکمیل پروژه «فلسفه آینده» والتر بنیامین از مسیر نوعی اندیشه دیرینه شناختیِ است. آگامبن معتقد است که کانت پیش از فوکو به «دیرینه­شناسی فلسفی» راه برده اما آن را به انجام نرسانده است. خود او نیز در همین مسیر گام برداشته است، اما به دلیل تأثیراتی که از فلسفه هایدگر پذیرفته به شیوه­ای طی طریق می­کند که از امثال فوکو فاصله گرفته و راه به برخوردی با کلمات و نفس زبان می­برد که  آن را «دیرینه شناسی مفاهیم» می­نامیم. دیرینه­شناسی مفاهیم کاربرد دیرینه­شناسی فلسفی در نسبت با زبان و جایگاهی است که کلمات در مواجهه آدمی به مثابۀ موجودی گشوده به هستی با هستی دارند. مفهوم، آبستن فهمی خاص و زمان­مند و آبستن «آرخه­ای» است که تنها با دیرینه­شناسی می­توان بدان راه یافت. لیکن از نگاه ما فهم درست روش­شناسی فلسفی آگامبن نیازمند درکی روشن از مفهومی بسیار اساسی در کل فلسفه او است که آن را وامدار ارسطو است: «توانش». توانش گشاینده راهی به آرخه امور است. لذا دیرینه­شناسی در بنیاد خود بر توانش استوار است. این مفهوم برای آگامبن امکان مواجهه­ای متفاوت با مسائل دیرین و امروزین فلسفه و انسان را به طور کلی فراهم می­سازد؛ و در قلب این مسائل نیز مسئله هایدگریِ هستی و زبان قرار دارد. }, keywords_fa = {}, url = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97957.html}, eprint = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97957_ee65fbeb8d2c2c898cf326a6aeb4dc69.pdf} }