@article { author = {صبرآمیز, ابوالفضل and اژه ای, محمد علی}, title = {Creative Aspect of Language Use and Descartes’ Problem}, journal = {Shinakht (A Persian Word Means Knowledge)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {133-153}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7322}, eissn = {2588-7203}, doi = {}, abstract = {For Descartes, there are two basic signs to distinct between human beings and animal-machine: using language and the variety of human behavior. Using language by humans is always novel, free from control by external stimuli and appropriates to a specific situation, any animal-machine unable to show such a thing. Descartes think these features are gifted from God. Chomsky formulates these features as creative aspect of language use. He believes that the main problem, entitled as Descartes’ problem, is how or why we choose a certain sentence. Chomsky says that he does not know a proper solution but he does not accept a spiritual essence that was Descartes’ solution. Since this problem does not have a strict answer, present critiques attack the assumptions that allow Chomsky providing such a problem. The purpose of this paper is review on some Chomsky’s claims that stand on these assumptions. In this paper, Descartes’ problem is explained from both Descartes’ and Chomsky’s point of view, next some questions that are usually asked Chomsky to answer them are presented and follow to it, his answers is reviewed. Finally a few questions (critiques) of some Descartes problem assumptions from this paper outlook are exhibited}, keywords = {Chomsky- Descartes- Descartes’ problem- creative aspect of language use- freewill}, title_fa = {مسئله دکارت و بررسی وجه خلاق کاربرد زبان از دید چامسکی}, abstract_fa = {دکارت استفاده از زبان و تنوع رفتار آدمی را نشانه‌ی تمایزی بنیادین میان حیوان-ماشین و انسان می‌دانست. بدیع و متنوع، فارغ از محرک درونی وبیرونی، و همچنین انسجام و تناسب با موقعیت در گفتار و رفتار آدمی توانایی‌های انسانی‌اند که هیج حیوان-ماشینی نمی‌تواند از عهده آنها برآید. وی منشاء چنین توانایی را اراده آزاد انسان‌ها که هدیه خداوندی است، می‌دانست. چامسکی، این سه ویژگی را تحت عنوان وجه خلاق کاربرد زبان صورتبندی می‌کند. وی مساله اصلی را در اینجا چرایی و چگونگی تولید یک عبارت زبانی توسط زبانگر می‌داند، و از آن به عنوان مساله دکارت یاد می‌کند. چامسکی هرچند راه‌حل مناسبی برای این پرسش سراغ ندارد اما وجود جوهری روحانی که دکارت مطرح کرده بود را نیز نمی‌پذیرد. از آنجا که این مساله پاسخ روشنی نیافته است، نقدهای موجود نیز پیش‌فرض‌هایی که توانایی امکان طرح چنین مساله‌ای را به چامسکی داده‌اند، نشانه رفته‌اند. هدف این مقاله بررسی بخشی از ادعاهای چامسکی است که بر این پیش‌فرض‌ها استوار است. از اینرو در این مقاله مساله دکارت را به ترتیب از منظر دکارت و چامسکی مطرح نموده‌ایم. و در بخش چهارم، ابتدا برخی نقدهای موجود بر امکان طرح مساله دکارت به همراه پاسخ‌های چامسکی را بررسی کرده‌ و در ادامه نقدها (و پرسش‌هایی) که از منظر این مقاله بر امکان طرح مساله دکارت می‌توان وارد نمود را طرح کرده‌ایم.}, keywords_fa = {}, url = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97917.html}, eprint = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97917_a8dd9921a78320f6ab5d9bb10d5db2f3.pdf} }