@article { author = {فیروزی, آزیتا and اکبری, مجید}, title = {The Concept of Revolt in Kristeva’s Philosophy of Literature}, journal = {Shinakht (A Persian Word Means Knowledge)}, volume = {8}, number = {1}, pages = {215-229}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7322}, eissn = {2588-7203}, doi = {}, abstract = {Literary and artistic works are not only creative, but also afford a new way for signification and transformation as a result of the literary structure and also in the artist's subject. Meaning that based on preexisting structures and norms formed does not work only by changing the accepted principles, a new way to introduce significant. Kristeva recognizes the transformative nature of the avant-garde poets and in a symbolic and pre-accepted system. She generally considered innovative and creative elements in a work of literature, of reproductive text or character language, change the direction of the speaking subject and the capacity to play and enjoy virgin suggest that coercion and general requirements symbolic law and violated the concept of "border" as well as the violation, or violation of the border face with it. Therefore, this "practice" can accept both the symbolic and, in front of the law to restore it. Something that can find examples of it in various forms of literature and art based on the theory of literature outlining the terms of Kristeva. But such a theory can be found in various dimensions and aesthetics beyond the usual form for literature and art beyond the realm of an aesthetic object attribute, which could lead to the transformation of the subject and culture.}, keywords = {}, title_fa = {مفهوم سرپیچی در فلسفۀ ادبیات کریستوا}, abstract_fa = {آثار ادبی و هنری خلاقه نه‌تنها معنای تازه‌ای خلق می‌کنند، بلکه شیوۀ تازه‌ای برای معناداری و درنتیجه تحول و دگرگونی ساختار ادبی و همچنین سوژۀ هنرمند را در پی دارند. معنایی که بر اساس ساختارهای از پیش موجود و هنجارهای شکل گرفته کار نمی‌کند و در واقع تنها با با دگرگون ساختن اصول پذیرفته شده، نحوه‌ جدیدی از معناداری را معرفی می‌کنند. این خصلت دگرگون‌کننده را کریستوا در زبان شاعران آوانگارد و درون یک سیستم نمادین و از پیش پذیرفته شده تشخیص می‌دهد. در نظر کریستوا در یک اثر نوآورانه و به طور کلی خلاق ادبی، عناصر متن زایشی یا خصلت نشانه­ای زبان، از تغییر جهتی در سوژه سخنگو و وجود ظرفیتی برای بازی و لذت حکایت می­کنند که اجبار و الزام کلی قانون نمادین را  نقض کرده و مفهومی از «مرز» و همچنین سرپیچی، فراروی و یا تخلف از مرز را به همراه دارد. بنابراین، این «عمل» را می‌توان پذیرش قانون نمادین و توأمان، فراروی از آن قانون جهت احیای آن دانست. موضوعی که می‌توان مصادیق آن را در قالب‌های ادبی و هنری گوناگون سراغ گرفت و بر این اساس چارچوب نظریه‌ای در ادبیات از منظر کریستوا ترسیم کرد. اما چنین نظریه‌ای می‌تواند ابعاد گوناگونی بیابد و از زیبایی‌شناسی به شکل معمول نیز فراتر رود و برای ادبیات و هنر جایگاهی فراتر از یک ابژه زیبایی‌شناسی قائل شود. امری که قادر است تحول و دگرگونی سوژه و فرهنگ را در پی داشته باشد.}, keywords_fa = {سرپیچی,امر نشانه‌ای,امر نمادین,سوژه سخن‌گو,زیبایی‌شناسی,انقلاب}, url = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97773.html}, eprint = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97773_351f44db7829c8071df2c661ff92ef10.pdf} }