@article { author = {واعظی, اصغر and صاحب قدم, عاطفه}, title = {The Role of the Dividing Practices in Forming the Subjugated Subject in the Modern Age from Foucault’s Perspective}, journal = {Shinakht (A Persian Word Means Knowledge)}, volume = {7}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7322}, eissn = {2588-7203}, doi = {}, abstract = {According to Foucault, human beings have changed into subjugated subjects in the Western culture during the modern age. He examines to three ways of objectification to find out the mechanism of evolving the obedient subject. Therefore, based on Foucault’s analysis, humans are changed into obedient subjects through the three ways of objectification. This paper considers the second way of objectification will be discussed related to diving practices. I will clarify the role of these practices in mechanism of evolving the subjugated subject. Accordingly, after the short introduction, in the first chapter i.e. dividing practices are to be described this concept, and then, in the second and third chapters, two cases of examples of Foucault will be amplified about dividing practices and their role in mechanism of evolving the subjugated subject. Therefore, in the second chapter, the mad/the sane diving practices, with emphasis on the institution of asylum will be expressed, and, in the third chapter, the criminal/the normal diving practices, with emphasis on the institution of prison will be discussed}, keywords = {subjugated subject,diving practices,power/knowledge,domination,objectification,technology,mad,criminal}, title_fa = {بررسی نقش کردارهای تقسیم‌گر در شکل‌گیری سوژه منقاد در عصر مدرن از نظر فوکو}, abstract_fa = {فوکو بر این باور است که انسان غربی در عصر مدرن تبدیل به سوژه منقاد شده ‌است. وی برای یافتن سازوکارهای شکل‌گیری این سوژه منقاد به سراغ سه شیوه ابژه‌سازی می‌رود. بر طبق تحلیل فوکو، انسان‌ها از طریق سه شیوه ابژه‌سازی، تبدیل به سوژه منقاد می‌شوند. آنچه ما در این مقاله به آن می‌پردازیم، تنها دومین شیوه ابژه‌سازی انسان است که مربوط به کردارهای تقسیم‌گر می‌شود. ما قصد داریم نقش این کردارها را در چگونگی شکل‌گیری سوژه منقاد بررسی نماییم. در این راستا پس از مقدمه‌ای کوتاه، در بخش اول مقاله، منظور فوکو از کردارهای تقسیم‌گر توضیح داده می‌شود و سپس در بخش‌های دوم و سوم، دو نمونه از مثال‌های فوکو از کردارهای تقسیم‌گر و نقش آنها در چگونگی شکل‌گیری سوژه منقاد به تفصیل تشریح می‌گردد. کردارهای تقسیم‌گر مجنون/ عاقل در بخش دوم با تمرکز بر نهاد تیمارستان و کردارهای تقسیم‌گر بزهکار/ بهنجار در بخش سوم با تمرکز بر نهاد زندان بیان می‌شود.}, keywords_fa = {کردارهای تقسیم‌گر,سوژه منقاد,مجنون,بزهکار,تکنیک,قدرت/دانش}, url = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97737.html}, eprint = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97737_59bc10c8a0d6f511ee520ad251ce47a4.pdf} }