@article { author = {حیدریان شهری, احمد رضا and صدیقی, کلثوم}, title = {}, journal = {Shinakht (A Persian Word Means Knowledge)}, volume = {3}, number = {2}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7322}, eissn = {2588-7203}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Hazim Al-Qartajini,Poems,image,Mimesis}, title_fa = {خیال در اندیشۀ حازم القرطاجنی}, abstract_fa = {دربارۀ خیال، تخییل و تخیّل بسیار سخن گفته‌ شده است، لغت شناسان، فیلسوفان و ناقدان عرب و غیر عرب قدیم و جدید، آن را به اشکال مختلف تعریف کرده و در جایگاه های گوناگون به کار برده‌اند. شاعران از آن الهام گرفته‌اند، چنانکه شاعر از الهۀ الهام بخشِ هنر که خود دختر حافظه است، الهام می‌گیرد و تخیّل از تصاویری که در حافظه انباشته شده تغذیه می‌کند. در این زمینه معلّم اوّل (ارسطو) و استادش (افلاطون) هر یک نظر خاصّ خود را دارند، امّا دیدگاه مسلمانان دربارۀ خیال چیست؟ به نظر می‌رسد، پژوهشی هرچند کوتاه در این زمینه بر روی ساختمان شعر و بررسی دیدگاه بلاغت دانان مسلمان در این زمینه راهگشا باشد. از این رو مقالۀ حاضر، ابتدا به بررسی تأثیرپذیری یا عدم تأثیرپذیری مسلمانان از آرای ارسطویی و اندیشه‌های یونانی پرداخته و در ادامه به شکل تخصصی‌تر به نقد و تحلیل دیدگاه حازم القرطاجنی، ناقد و بلاغت‌دان برجستۀ قرن هفتم، دربارۀ خیال‌پردازی (تخییل) و خیال انگیزی (تخیّل)، تفاو‌ت‌های آنها، جایگاه خیال در شعر و چگونگی تأثیر آن پرداخته است.}, keywords_fa = {حازم القرطاجنی,خیال,شعر,محاکات,بلاغت}, url = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97531.html}, eprint = {https://kj.sbu.ac.ir/article_97531_d2b9f604f63512298333a3b76f994c35.pdf} }