فلسفۀ اسلامی
غلامحسین عمادزاده؛ فرزاد فرشید
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 213-230
چکیده
در این مقاله جهات در منطق ابنسینا، انواع ضرورت و ضرورت مطلقه و همچنین رابطۀ معنای منطقی و فلسفیِ جهات بررسی میشود. در ادامه، تفسیر ملاصدرا از ضرورت مطلقه و تعبیر آن بهضرورت ازلی موردبحث قرار میگیرد و نتایج فلسفیای که صدرا از طرحِ این ضرورت گرفته برجسته میشود و مشخص میگردد که ضرورت در هلیات بسیطه از نوع ضرورت ازلی و ضرورت ...
بیشتر
در این مقاله جهات در منطق ابنسینا، انواع ضرورت و ضرورت مطلقه و همچنین رابطۀ معنای منطقی و فلسفیِ جهات بررسی میشود. در ادامه، تفسیر ملاصدرا از ضرورت مطلقه و تعبیر آن بهضرورت ازلی موردبحث قرار میگیرد و نتایج فلسفیای که صدرا از طرحِ این ضرورت گرفته برجسته میشود و مشخص میگردد که ضرورت در هلیات بسیطه از نوع ضرورت ازلی و ضرورت در هلیات مرکبه از نوع ضرورت ذاتی است. همچنین برهانپذیری قضایای ضرورت ازلی به بحث گذاشته میشود. در ادامه، به نظر ابتکاری ملاصدرا دربابِ امکان فقری پرداخته خواهد شد. وجود در معنای امکان فقری عین فقر است و تمام وجودات در این معنی عین تعلقاند. بنابر مبانی حکمت متعالیه، ازآنجاکه تشکیک در وجود راه دارد، ممکن فقری مقول به تشکیک است. از نظر استاد مهدی حائری یزدی، ابتکار ملاصدرا در طرح امکان فقری درواقع تکمیل بحث ضرورت مطلقه در ابنسیناست. برایناساس، به طرح و بررسی و گسترش نظر ایشان نیز پرداخته خواهد شد.