در میان هنرها، فیلم به دلیل دارا بودن ویژگیهای منحصر به فردش از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مسایل مهم در فلسفۀ فیلم، مسئلة «ادراک» است. تبیین و بررسی چیستی و چگونگی ادراک فیلم، زمینة پرداختن به مسایل دیگر در زمینۀ نسبت فیلم و شناخت است. در میان نظریههای فیلم، جریانی با عنوان «نظریة شناختی» پدید آمده است که به مسایلی ...
بیشتر
در میان هنرها، فیلم به دلیل دارا بودن ویژگیهای منحصر به فردش از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مسایل مهم در فلسفۀ فیلم، مسئلة «ادراک» است. تبیین و بررسی چیستی و چگونگی ادراک فیلم، زمینة پرداختن به مسایل دیگر در زمینۀ نسبت فیلم و شناخت است. در میان نظریههای فیلم، جریانی با عنوان «نظریة شناختی» پدید آمده است که به مسایلی از این دست میپردازد. در این پژوهش، با بهرهگیری از روش گردآوری کتابخانهای و تحلیل کیفی محتوا، ادراک فیلم در بستر نظریة ادراک ابن سینا تبیین میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ادراک فیلم از مرتبة ادراک حسی آغاز و تا مرتبة ادراک عقلی متناسب با گونههای فیلم ادامه دارد. چیزی که تماشاگر میبیند، ترکیبی از نور رنگی و پرده است و زمان و مکان را نیز در همین قالب ادراک میکند. همچنین فلسفة ابن سینا قابلیت بحث فلسفی در بارة فیلم را دارد و پژوهشهایی از این دست، میتواند بستر تدوین نظریۀ شناختی فیلم در زمینة فلسفة اسلامی باشد.