در این مقاله تلاش خواهد شد با مرور جریانهای اصلی منتقد کانت، تصویری روشن از محورهای این انتقادات مطرح شده و سیر تحول آنها تا طرح تفکیک میان «ایدهآلیسم استعلایی» و «تئوری استعلایی تجربه» پی گرفته شود. در ادامه بازآرایی و بازخوانی هنری آلیسون از ایدهآلیسم استعلایی را بر مبنای کتاب او با عنوان «ایدهآلیسم استعلایی ...
بیشتر
در این مقاله تلاش خواهد شد با مرور جریانهای اصلی منتقد کانت، تصویری روشن از محورهای این انتقادات مطرح شده و سیر تحول آنها تا طرح تفکیک میان «ایدهآلیسم استعلایی» و «تئوری استعلایی تجربه» پی گرفته شود. در ادامه بازآرایی و بازخوانی هنری آلیسون از ایدهآلیسم استعلایی را بر مبنای کتاب او با عنوان «ایدهآلیسم استعلایی کانت»[1]ارائه خواهیم کرد. او با انتساب یک نگاه هستیشناختی به تفسیر منتقدان کانت از ایدهآلیسم استعلایی و نیز ارائه یک خوانش معرفتشناسانه (یا فرامعرفتشناسانه) از این ایدهآلیسم، اولا پاسخی به این سیر از انتقادات فراهم مینماید و ثانیا با ایجاد پیوندی بنیادین میان این ایدهآلیسم و تئوری استعلایی تجربه، طرح تفکیک میان این دو را منتفی میگرداند. در پایان این مقاله، پس از ارائه ابعاد مختلف این خوانش از ایدهآلیسم و نحوه پاسخگویی آن به نقدهای سنتی وارد شده بر کانت، سوالاتی را درباره امکان تفسیر عبارات سوال برانگیز کانت در این قالب و توان مقاومت این تفسیر در برابر همان انتقادات رایج مطرح نماییم.[1]Allison, Henry (2004), Kant’s Transcendental Idealism. Yale University Press, London.