محمدرضا موحدی نجف آبادی؛ سید محمد حکاک
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 201-218
چکیده
صدور، بنیاد کل نظام فلسفی فلوطین است. با وجود این و علی رغم اینکه فلوطین متفکری دقیق است، تبیین او از صدور آمیخته به استعارههای مختلف است. برخی محققان معتقدند علت این امر، غنای سنت فلسفی فلوطین و تلاش او برای هضم و جذب فلسفة گذشتگان، خصوصاً فلسفة ارسطو و پوسایدونیوس است. ولی به اعتقاد برخی دیگر، فلوطین از طریق استعارههای صدور، قصد ...
بیشتر
صدور، بنیاد کل نظام فلسفی فلوطین است. با وجود این و علی رغم اینکه فلوطین متفکری دقیق است، تبیین او از صدور آمیخته به استعارههای مختلف است. برخی محققان معتقدند علت این امر، غنای سنت فلسفی فلوطین و تلاش او برای هضم و جذب فلسفة گذشتگان، خصوصاً فلسفة ارسطو و پوسایدونیوس است. ولی به اعتقاد برخی دیگر، فلوطین از طریق استعارههای صدور، قصد دارد نظریة بدیعی را تبیین کند که میتوان آن را نظریة فعالیت دوگانه نامید. بر اساس این نظریه، هر شیء کاملی، علاوه بر فعالیتی درونی که جوهر حقیقی آن را تشکیل میدهد، دارای فعالیتی برونی است که همچون تصویری از آن منتشر میشود. فعالیت برونی احد، عقلی بالقوه و نامتعین است که ابتدا گستاخی میکند و از احد جدا میشود. اما سپس پشیمان به سوی او بازمیگردد و با این بازگشت، متعین میشود. در این مقاله، به ارائة تفسیر مفصلی از تبیینهای استعاری و غیر استعاری فلوطین از نظریة صدور و لوازم آن پرداختهایم.