palette
خلاقیت هنری در حکمت اشراق سهروردی

چکیده

امروزه نظرورزی ضروری‌ترین وجهِ مباحث هنر محسوب می‌شود، اما، این مهم در فرهنگ ما سابقه‌ای درخور ندارد. هنر ما از اواخر صفویه رو به افول نهاده است، این افول دلایل متعددی دارد که قسمی از آن‌ها با هنر مناسبت درونی دارند و قسمی بیرونی، و عدم خلاقیت مهم‌ترین دلیل درونی است. پس، نظرورزی در خصوص خلاقیت نه تنها شایسته بلکه حتی بایسته می‌نماید. این نوشتار که در پی همین بود، اسطوره‌کاوی ژیلبر دوران را روش خود برگزید و آثار سهروردی را پیکره‌ی خود. و از اسطوره‌کاوی در رساله‌های رمزی سهروردی، بدین نتیجه رسید که منشاء خلاقیت حقیقت است؛ هنرمند در مراتب ادراکی چندان فراز می‌گیرد که به ادراک عقلی و فهم حقیقت امور نائل می‌شود و به لطف این قادر به خلاقیت، و زیبایی شکوه حقیقت است، چه به زعم سهروردی جمال و کمال اصلاً یکی است، و خلاقیت که ماحصل کمال است اگر آن‌گونه که باید به فعلیت رسد ثمره‌ی آن ذاتاً زیبا خواهد بود. 

واژگان کلیدی
خلاقیت، زیبایی، اسطوره‌کاوی، ژیلبر دوران، سهروردی.

منابع و مآخذ مقاله

کتاب‌ها:

عباسی،علی(1390)ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران،تهران:علمی و فرهنگی.

نامورمطلق، بهمن(1395)درآمدی بر اسطوره‌شناسی،تهران:سخن.

سهروردی، شهاب‌الدین(1380)مجموعه مصنفات شیخ اشراق(4جلد). هانری کربن و سید حسین نصر،تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

سهروردی، شهاب‌الدین(1367)حکمه‌الاشراق،سیدجعفر شهیدی،تهران:دانشگاه تهران.

پورنامداریان، تقی(1390)عقل سرخ؛شرح و تاویل داستان‌های رمزی سهروردی،تهران:سخن.

پورنامداریان، تقی(1389)رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی، تهران:علمی و فرهنگی.

قطب‌الدین شیرازی(1383)شرح حکمه الاشراق،تهران:انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

شمس‌الدین شهرزوری (1384) نزهه‌الارواح و روضه‌الفراح، مقصودعلی تبریزی،تهران:علمی و فرهنگی.

کربن، هانری(1385)روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان،احمد فردید و عبدالحمید گلشن،تهران:موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.

کربن، هانری(1392) انسان نورانی در تصوف ایرانی،فرامرز جواهری‌نیا،شیراز: آموزگار خرد.

کربن، هانری(1387) ارض ملکوت،ض‍ی‍اال‍دی‍ن‌ ده‍ش‍ی‍ری‌،تهران: طهوری.

کربن، هانری(1373)تاریخ فلسفه اسلامی،سیدجواد طباطبایی،تهران:کویر.

کربن، هانری(1352)تاریخ فلسفه‌ی اسلامی،اسدالله مبشری،تهران:امیرکبیر.

فارابی، ابونصر(1349)عیون‌المسائل فی‌المنطق و مبادی فلسفه،حیدرآبادالدکن:دائره‌المعارف‌العثمانیه.

ابن‌سینا(1365).معراج‌نامه،نجیب مایل هروی،تهران؛آستان قدس رضوی.

مقالات:

نامورمطلق، بهمن(1388)"اسطوره‌سنجی نزد ژیلبر دوران"، نقد زبان و ادبیات خارجی،دوره اول،شماره2.

لوی‌استراوس، کلود (1373)"بررسی ساختاری اسطوره"،فضل‌الله پاکزاد و بهار مختاریان، ارغنون، شماره4.

منابع انگلیسی:

Durand,Gilbert(1960)Les structures anthropologiques de l'imaginaire,Paris:Dunod .

Durand,Gilbert(1961)Le Décor mythique de la chartreuse de Parme,Les structures figuratives du roman stendhalien,Librairie Jose Corti.

Durand,Gilbert(1992)Figures mythiques et visages de l’œuvre.De la mythocritique à la mythanalyse,Paris:Dunod.

Durand,Gilbert(1994)L'Imaginaire,Essai sur les sciences et la philosophie de l’image,Paris:Hatier.

Durand,Gilbert(1996)Introduction à la mythodologie:Mythes et societies,Paris:Albin Michel.

Durand,Gilbert(1997)Les nostalgies d’Orphée,Petite leçon de mythanalyse,Religieugiques.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.