palette
زمانمندی، فردگرایی، و غیریت: زمانمندی اخلاقی لویناس در مقایسه با زمان فردگرایانه در برگسون و هایدگر

چکیده

نقش زمان در آراء برگسون و هایدگر از اهمیت زیادی برخوردار است. از دیدگاه برگسون، واقعیت زمان نه کمّیتی بیرونی بلکه کیفیتی‌ درونی‌ست؛ زمان همان "استمرار"ی‌ست که حالات آگاهی فرد را در بر می‌گیرد و بر گوناگونی آنها صحّه می‌گذارد. هایدگر نیز منشأ زمان واقعی را در درون جستجو می‌کند و اصالت دازاین را وابسته به اصالت این "زمانمندی" می‌بیند. به زعم هایدگر، نگاه دازاین به آینده و مرگ خود مهم‌ترین الِمان‌های "زمانمندی" او هستند. اما مسئله اینجاست که تأکید این دو فیلسوف بر فردی بودن سرچشمه‌ی زمان رابطه‌ی بین زمان اصیل و حضور "دیگری" را با مشکل مواجه می‌کند. به عبارت دیگر، بنا بر ادعای برگسون و هایدگر، اصالت زمان تنها در انزوای "خود" میسّر است و آنچه در مجاورت "دیگری" به دست می‌آید همان زمان بیرونی، عینی، و همگانی‌ست. بدین ترتیب، آیا باید پذیرفت که درک واقعیت زمان و اخلاق دو مفهوم گردنیامدنی هستند؟ پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش را در آراء لویناس جستجو می‌کند. لویناس نیز درک فلسفه‌ی اخلاق خود را مشروط به درک واقعیت زمان می‌داند. از سوی دیگر، به رغم شباهت‌های موجود، آنچه به زعم لویناس زمان واقعی‌ست تنها در مخالفت بنیادین با برگسون و هایدگر معنا می‌یابد. از دیدگاه او، زمانمندی در انزوا میسّر نیست و زمان در ارتباط با دیگری زاده می‌شود. مطالعه‌ی حاضر بر آن است تا با پرداختن به اساسی‌ترین تفاوت‌های موجود بین درک لویناس از زمان و تعاریف برگسون و هایدگر، و با روشن‌ترکردن پیچیدگی‌های ارتباط بین زمان و "دیگری" در تفکر لویناس، نشان دهد که چگونه نوآوری لویناس و مخالفت او با دو فیلسوف پیش از خود، به رابطه‌ی بین زمانمندی و اخلاق معنایی جدید بخشیده است.

واژگان کلیدی
استمرار - زمانمندی - غیریت - خود و دیگری - فردگرایی - اخلاق

منابع و مآخذ مقاله

Bergson, Henri. An Introduction to Metaphysics, trans. T.E. Hulme. London: Macmillan and Co.,1913.

------------------- Creative Evolution, trans. Arthur Mitchell. London: Macmillan and CO Limited, 1911.

------------------- Time and Free Will, trans. F.L. Pogson. New York: Dover Publications Inc., 2001.

------------------- Two Sources of Morality and Religion, trans. Ashley Audra and Cloudesely Breton. New York: Doubleday Anchor Books, 1935.

Chanter, Tina. Time, Death and the Feminine: Levinas with Heidegger. Stanford, California: Stanford University Press, 2001.

Cohen, Richard. Elevations: The Height of Good in Rozenzweig and Levinas. Chicago, Illinois: The University of Chicago Press, 1994.

Durie, Robin. "Wandering Among Shadows: The Discordance of Time in Levinas and Bergson". The Southern Journal of Philosophy. 48:4, 2010.

Heidegger, Martin. Being and Time, trans. Joan Stambaugh. Albany, New York: State University of New York Press, 1996.

---------------- The Basic Problems of Phenomenology, trans. Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 1988.

Levinas, Emmanuel. God, Death and Time. trans. Bettina Bergo. Stanford, California: Stanford University Press, 2000.

---------------- "The Other, Utopia, and Justice", Entre Nous: On Thinking-of-the-Other, trans. Michael B. Smith and Barbara Harshav. New York: Columbia University Press, 1991.

----------------- Time and the Other, trans. Richard Cohen. Pittsburgh, Pennsylvania: Duquesne University Press, 1987.

Manning, Robert John Sheffler. Interpreting Otherwise than Heidegger: Emmanuel Levinas’s Ethics as First Philosophy. Pittsburgh, Pennsylvania: Duquesne University Press, 1993.

Ross, W. D. Aristotle’s Physics. New York: Oxford University Press, 1998.

Wolin, Richard. The Politics of Being: The Political Thought of Martin Heidegger. New York: Columbia University Press, 1961.

Zahavi, Dan. "Life, Thinking Phenomenology in the Early Bergson", Bergson and Phenomenology, ed. Michael R. Kelly. Basingstoke: Palgrave-Macmillan, 2010.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.