palette
مقاله وجوه شناختی بازنمایی فیلم در نظریه‌ی فرمالیسم و نسبت آن با وجود «ذهنی – عینی» در فلسفه کلاسیک

چکیده

نظریه شکل‌گرا بر این باور است که سینما متناظر با نظام ادراکی انسان، واقعیت‌ بیرونی را در زمان، مکان، علیت، و سایر شاکله‌های درونی خودش صورت‌بندی می‌کند.

بنابراین نظریه، فیلم چون نتیجه‌ی ذهن آگاه و نیت هدف‌مند بازنمود کننده است، پس مصداق بازنمایی که مولفه‌ی اصلی هنر است تلقی می‌شود؛ و نظریه رقیب، یعنی واقع‌گرا به دلیل آن‌که سینما را روند مکانیکی تقلید از واقعیت قلمداد می‌کند اساساً مصداق بازنمایی تلقی نمی‌شود و از این رو  راهی به جانب آفرینش هنری پیدا نمی‌کند.

این نوشتار بر آن است تا با تبیین و بررسی وجوه شناختیِ نظریه شکل‌گرا و تقرر آن در پارادایم «وجود ذهنی ـ وجود عینی» و واکاوی واضح و متمایز از مفهوم «بازنمایی» در فلسفه کلاسیک، صحت ادعای شکل‌گرایی را در تحقق بازنمایی در سپهر نظریه خود و نفی آن در نظریه رقیب، مورد پرسش قرار دهد.

واژگان کلیدی
بازنمایی، وجود ذهنی،‌ وجود عینی، شکل‌گرا،‌ واقع‌گرا.

منابع و مآخذ مقاله

منابع فارسی

جوادی آملی، عبدالله؛ رحيق مختوم؛ تنظيم و تدوين حميد پارسانيا، قم: مرکز نشر اسراء،1417 ه. ق.

حکمت، نصرالله؛ «نگاهی به تفاوت خیال و تخیل در فتوحات مکیه ابن عربی، فصلنامه حکمت و فلسفه، دوره 9، شماره 33، تهران: 1392.

طباطبايي، سيد محمد حسين؛ بدايه الحكمه، تحقيق و تعليق عباس علي زارعي سبزواري، مؤسسه النشرالاسلامي، قم، 1420 ه. ق.

معتمدی، احمدرضا، فلسفه فیلم (مجلد اول) بررسی نظریه‌های دوران کلاسیک، انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران: 1394

ابن‌عربي، محي‌الدين؛ فصوص‌الحكم، تعليقات ابوالعلاء عفيفي، تهران، انتشارات الزهراء 1370 ه. ش.

هارتناک، یوستوی، نظریه سوخت در فلسفه کانت، علی حقی، انتشارات علمی فرهنگی، 1376.

منابع انگلیسی

Adams, Ansel, the Negative (Little&co…).1981.

Andrew, J. Dudley, The Major film Theories Oxford University Press, 1976.

Arnheim, Rudolf, Film as Art, University of California Press, 1957.

Balazs, Bela, Theory of the Film: Character and Growth of a New Art, tr. by Edith Bone, London: Dennis Dobson Ltd, 1952.

Eisenstein, Sergei, Film Form, tr. by Jay Leyda, Harcourt, Brace & World, Inc. 1941.

Eisenstein, Sergei, The Film Sense, tr. by Jay Leyda, London: Faber & Faber Limited, 1970.

Kant, Immanuel, Critique of Pure Reason, tr. by Werner S. Pluhar, Hackett Publishing Company, Inc. 1996.

Hegel, G. W. F. Introductory Lectures on Aesthetics, tr. by B. Bosanguet, London: Penguin, 1993.

Hegel, G. W. F. Aesthetics: Lectures on Fine Art, tr. by T. M. Knox. Oxford University Press, 1975.

Münsterberg, Hugo, The Photoplay: A Psychological Study, New York: D. Appleton and Company, 1916.

Kant, Immanuel, Critique of the Power of Judgment, tr. by Paul Guyer, Eric Matthews, Cambridge University Press, 2000.

Bazin, André , What Is Cinema, Vol I. tr. by Hugh Gray, University of California Press, 2005a.

Kracauer, Siegfried, Theory of Film: The Redemption of Physical Reality, Oxford University Press, 1960.

Scruton, Roger, Photography and Representation, in: Arguing about Art: Contemporary Philosophical Debates, ed. by Alex Neill and Aaron Ridley, London: Routledge, 2007.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.