palette
نقش بدن زیسته در عینیت بخشی به اعیان از منظر مرلوپونتی

چکیده
تبیین مرلوپونتی از قصدیت عملی به مثابه قصدیتی تنانه و متحرک راه را برای بیان معنای جدیدی از تقویم و عینیت می­گشاید. تحلیل او از چنین قصدیتی، ابزاری ملموس و پیشاتأملی، اما معنادار و تنانه برای داشتن جهان و اعیان قصدی فراهم می­آورد. مرلوپونتی بر این باور است که آگاهی به واسطه خصلت قصدی خود روی به سوی اعیان خود در جهان دارد. اعیان آگاهی اموری مشخص و متعین نیستند، بلکه در حوزه­ای قرار دارند که خود ذاتاً معنادار است و این معنا در مواجه سوژه با آن منکشف می­شود. آگاهی برای مواجهه با اعیان از بدن به منزله نظرگاه خود بهره می­گیرد. بر این اساس، مرلوپونتی آگاهی را در بدن قرار می­دهد و بدن را سوژه- بدنی محسوب می­کند که در جهان پیرامون خود حضور دارد و از طریق تجربه ادراکی با اعیان در تماس است. آنچه در طی این تجربه آَشکار می­شود نوعی درک پیشاتأملی از جهان محسوس به منزله جایگاه حیات عملی است. سوژه همواره به واسطه بدن خود در درون جهانی که در آن تحقیق و عمل می­کند جای دارد و در مواجهه تنانه با اعیان نامتعین، به آنها عینیت می­بخشد. این تعین­بخشی به واسطه قصدیت جنبشی و وحدت تألیفی بدن روی می­دهد. در این مقاله درصدد هستیم تا نقش بدن در این تعین­بخشی را بیشتر برجسته نماییم.
واژگان کلیدی
قصدیت عملی، عینیت، سوژه- بدن، اعیان نامتعین

منابع و مآخذ مقاله

. رفیقی، اصغری (1396)، "نقش پدیدارشناسی مرلوپونتی در پزشکی"، مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز، شماره20،

کارمن، تیلور (1394)، مرلوپونتی، ترجمه مسعود علیا، انتشارات ققنوس

Caston, V., (2001), “Connecting Traditions: Augustine and Greeks on Intentionality” in Ancient and Medieval Theories of Intentionality, Ed by Perler, D., Brill

Dillon, (1988), Merleau- ponty’s Ontology, Indiana University Press

Gallagher & Zahavi (2008), The Phenomenological Mind, London and New York: Routledege

Husserl, E. (1982), Cartesian Meditations, Trans by Cairns, Martinus Nijhoff Publishers

Lagerlund, H., (2007), Representation and Objects of Thought in Medieval Philosophy, England, Ashgate

L’cart, (2010), “Merleau-ponty’s Separation from Husserl” in Merleau-Ponty at the Limits of Art, Religion, and Perception, edited by Semonovitch and DeRoo, Continuum

Matthews, E. (2002), The Philosophy of Merleau-ponty, McGill- Queen’s University Press

Merleau- ponty, M. (1964a), The Primacy of Perception, Ed. James Edie. Evanston: Northwestern University Press

………………………….. (1964b), Signs. Trans. R.McCleary. Evanston: northwestern University Press

………………………….. (1967), Structure of Behavior, Trans by Fisher, A., Beacon Press: Boston

…………………………. (1968), The Visible and the Invisible, Trans by Lingis, A., Evanston: Northwestern University Press

…………………………. (1973), The Prose of the World, Trans by O’Neil, Evanston: Northwestern University Press

……………………….. (2005), Phenomenology of Perception, Trans by Smith, C., Routledege: Taylor and Francis Company

Moran, D. (2010), “Husserl and Merleau-ponty on Embodied Experience” in Advancing Phenomenology, Springer Science + Business Media

Stroud, B. (1984), The Significance of Philosophical Scepticism, Clarendon Press. Oxford


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.