palette
پژوهشی فلسفی درباب نقش رسانه ای هنرگرافیک بر اساس نظریه صنعت فرهنگ مکتب فرانکفورت

چکیده

رسانه و تأثیر آن بر فرهنگ از موضوعات موردتوجه اندیشمندان مکتب فرانکفورت بوده است. خط فکری و تحقیقیِ آنان بر اساس نقدِ وضعیت انسان معاصر از وجه خُرد و کلان به بیان نظریه‌هایی دربارۀ ظهور و نفوذ سرمایه‌داری انجامید. آنان با نگاه انتقادی سلطة نظام سرمایه‌داری در ارتباطات، فرهنگ و هنر را به شکل نظریه‌ای تحت عنوان «صنعت فرهنگ» مطرح کردند. این نظریه­ پردازان با تحلیل فرهنگ در جامعة صنعتی به این نتیجه رسیدند که وسایل ارتباط جمعی باعث درهم‌آمیختگی هنر، فلسفه و اقتصاد شده و ارزش­های فرهنگی را به شکل کالای مبادلاتی درآورده­ اند. همچنین در مطالعة هنر از دیدگاه انتقادی مکتب فرانکفورت دو نوع هنر مطرح می ­شود: هنرِ اصیل و هنرِ بازتولید پذیر و مصرفی. گرافیک به‌عنوان هنری بازتولید پذیر، علاوه بر این‌که واجد جنبۀ زیباشناسانه است، به دلیل مناسبات اقتصادیِ سرمایه‌داریِ معاصر در قلمرو رسانه سهم زیادی در تبلیغات و گسترش نظام سرمایه ­داری داشته و به‌عنوان هنری در عرصۀ رسانه در نظام اقتصادی جایگاه خود را تثبیت کرده ­است. در این پژوهش سعی شده ضمن توجه به جنبه­ های هنری گرافیک، با رویکرد انتقادی، نقش رسانه‌ایِ آن را، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل اطلاع‌رسانی و نشرِ دانش اجتماعی، در بسترِ صنعت فرهنگ بررسی کنیم.

واژگان کلیدی
مکتب فرانکفورت-صنعت فرهنگ-هنرِگرافیک-رسانه-تبلیغات

منابع و مآخذ مقاله

- Adorno, Theodor w. (1991), The culture Industry, ed. J .Bernstein ,London: Routledge.

- --------------------------, Horkheimer Max, (2002), Dialectic Enlightenment, translated by Edmund Jephcott, California: Stanford university.

- Benjamin, Walter.( 1969), Illuminations: The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, edited by Hannah Arendt, translated by Harry Zohn, from the 1935 essay, New York: Schocken Books.

- Caygill, Howard.(1998), Walter Benjamin: the colour of experience, New York : Routledge.

- Cooper, david.( 1995), A companion to aesthetics,Black well.

- Grosswiler, Paul. (2001), Jürgen Habermas: Media Ecologist, Proceedings of the Media Ecology Association, Volume 2

- Held, David. (1980), Introduction to Critical Theory, California: university California Press.

- Holmes, David(2005), Communication Theory Media, Technolog, London: Sage publishing

- Laughey, Dan.(2007), key themes in media theory, McGraw Hill Publication.

- Khabaz, D. V. (2006), Manufactured Schema: Thatcher, the Miners and the Culture Industry, Leicester: Matador, Troubador publishing Ltd.

- Marcuse, Herbert. (2009), "The Affirmative Character of culture" in "Negations", London : Published by MayFly Books.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.