palette
نحوه حصول ارتباط نفس انسانی با بدن و نحوه فعالیت نفس انسانی در بدن، از نظر ابن سینا و آکوئیناس

چکیده

تامل در اظهارات ابن سینا و آکوئیناس تردید در باب تقابل نظر ایشان در مورد نحوه حصول ارتباط نفس انسانی با بدن را برطرف می‌سازد. دو نظریه به ظاهر مقابل که در یک طرف آن ابن سینا با این اعتقاد که نفس انسانی به منظور ارتباط با بدن نیازمند واسطه است و در سوی دیگر آکوئیناس که معتقد است نفس بدون نیاز به واسطه با بدن متحد می‌شود. رفع تعارض ظاهری میان دو نظریه نگرشی تحلیلی را می‌طلبد که در نتیجه آن روشن می‌شود که هریک از دو فیلسوف هنگام بررسی ارتباط نفس با انسانی با بدن دو مقام را مدنظر دارند. مقام اول مرحله‌ای است که نفس به عنوان صورت با بدن مرتبط می‌شود و مقام دوم مرحله‌ای که آغاز فعالیت نفس انسانی در بدن است و حاصل تحلیل این است که دو نظریه نه تنها متناقض نیستند بلکه در راستای یکدیگرند و چنانچه اختلافی در مساله نحوه حصول ارتباط نفس انسانی با بدن مشاهده می‌شود ناشی از نگرش ایشان به مساله «اتحاد» است، چنانکه ابن سینا به دنبال عدم پذیرش اتحاد، ارتباط نفس انسانی با بدن را نوعی ارتباط تدبیری می‌نامد حال آن که آکوئیناس با پذیرش اتحاد، رابطه نفس انسانی با بدن را از نوع اتحاد می‌بیند، با این وصف هر دو فیلسوف نفس را نیازمند ارتباط با بدن می‌دانند. همچنین در مورد نحوه فعالیت نفس انسانی در بدن هر دو فیلسوف معتقدند نفس به منظور انجام فعالیت خویش در بدن نیازمند واسطه‌ای است که به اصطلاح ابن سینا روح بُخاری و به اصطلاح آکوئیناس روح جسمانی یا روح حیاتی نام دارد.

واژگان کلیدی
نفس انسانی – بدن- ابن سینا - آکوئیناس

منابع و مآخذ مقاله

ابن‌سينا، الالهيات من کتاب الشفاء، محقق حسن‌زاده الآملي، بوستان کتاب، 1385.

ابن‌سينا، التعليقات، دفتر تبليغات اسلامي، قم، 1379.

ابن‌سينا، النفس من کتاب الشفاء، المُحَقِّق حسن حسن‌زاده‌ الآملي، بوستان کتاب، 1385

ابن‌سينا،المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نوراني، مؤسسه مطالعات اسلامي دانشگاه مک‌گيل با همکاري دانشگاه تهران، 1363

بهمنيار بن المرزبان، التحصيل، تصحيح و تعليق مرتضي مطهري، انتشارات دانشکده الهيات و معارف اسلامي، 1349.

. طوسي، خواجه‌‌ نصيرالدين، شرح الاشارات و التنبيهات، تحقيق حسن‌زاده الآملي، بوستان کتاب، 1384

-Aquinas, St. Thomas, Summa Theologica, Complete English Edition in Five Volume, Translated by Fathers of the English Dominican Province, Christian Classics, 1981.

-Aquinas, Saint Thomas, Summa Contra Gentiles, Book Two: Creation, Translated, with an Introduction and Notes, by James F. Anderson, Notre Dame, 2006.

-Aquinas, Thomas, Quaestiones Disputatae de Anima, Translated as the Soul, by john Patrick Rowan, St louis & London, 1949.

-Aquinas, Disputed Questions on Spiritual Creatures, Translated by Marry C. Fitzpatrick and John J. Wellmuth, Marquette University Press, 1949.

-St. Thomas Aquinas, Commentary on Aristotle’s De Anima, Translated by Kenelm Foster, O.P., and Sylvester Humphries, O. P. Introduction by Ralph Mclnerny, Notre Dame, Indiana 1951.

-Aristotle, On the Soul, Translated by J. A. Smith, in the Complete Works of Aristotle, Sixth Printing, 1995.

-Plato, Timaeus, , Translated by Benjamin Jowett, in the Collected Dialogues of Plato, Edited by E.Hamilton and H.Cairns, Princeton University Press, 15th Printing, 1994 .


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.