تمایز معنای فلسفی‌ـ‌بلاغی دو اصطلاح انارگیا و انرگیا و اهمیت آن برای فهم اکفراسیس در مطالعات کلمه-تصویر

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 رییس اداره آموزش و پژوهش پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، دانشجوی دکترای فلسفه دانشگاه اصفهان

2 دانشیار دپارتمان فلسفه دانشگاه اصفهان

چکیده

مطالعات کلمه-تصویر یکی حوزه­های نوین مطالعاتی است که توجه دانشگاهیان را به خود جلب کرده است. از جمله اصطلاحات رایج در این حوزه مطالعاتی اصطلاح اکفراسیس است. این اصطلاح را عمدتاً به معنای توصیف کلامی یک امر دیداری درک می­کنند. اما چنین درکی چندان با معانی کلاسیک این اصطلاح همسو نیست. برای رسیدن به درکی بهتر از معنای اکفراسیس بررسی سوابق بلاغی­ـ­فلسفی آن با تکیه بر مفهومی به نام انارگیا اهمیت فراوان دارد. انارگیا در واقع توصیف رسا و جاندار امور است به نحوی که احساس کنیم پیش چشم ما جان گرفته­اند. در این مقاله ضمن بررسی سوابق بلاغی اصطلاح انارگیا و مقایسه آن با مفهومی متفاوت اما هم­آوا با آن به نام انرگیا، بر بحث افلاطون در این حوزه متمرکز می­شویم تا اهمیت فلسفی این اصطلاح را نیز نشان دهیم و سوابق کلاسیک آن را استخراج کنیم. در نتیجه خواهیم دید که چنانکه استلزامات فلسفی­ـ­بلاغی تعابیری را که در حوزه­های نوین پژوهش همچون حوزه مطالعات کلمه­-­تصویر به کار بسته می­شوند در نظر نگیریم چه بسا با کج­فهمی­های عمده در این زمینه روبرو شویم و لذا نتوانیم مطالعات این حوزه را به نحو مقتضی به پیش ببریم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Distinction between the Philosophical-Rhetorical Meanings of the two terms Enargeia and Energeia and its Importance for Word-Image Studies

نویسندگان [English]

  • Majid Parvanehpour 1
  • Said Binayemotlagh 2
1 Head of Research & Education Office in Advanced Research Institute of Arts (ARIA), affiliated with Academy of Art
2 Associate professor in philosophy department of University of Isfahan
چکیده [English]

Word-image studies are one of the new areas of study that has attracted the attention of academics. Among the commonly used terms in this field is the term "ekphrasis". This term is mainly understood as a verbal description of a visual representation. But such an understanding does not accord with the classical meanings of this term. In order to get a better understanding of the meaning of "ekphrasis", it is important to investigate its philosophical-rhetorical background term known as enargeia. Enargeia means to describe and put before the eyes of the audience. While analyzing the rhetorical term of enargeia and comparing it with its affiliated concept of energeia, this paper would focus on Plato's discussion in this area to illustrate the philosophical significance of the term and extract its classical records as well. As a result, we will consider that the philosophical implications of the concepts that are used in the new fields of research, such as that of word-image studies, are of utmost importance without which it would not be possible to advance the new studies appropriately.

کلیدواژه‌ها [English]

  • word-image studies – ekphrasis – enargeia – energeia
  • Plato
  1. - Allen, Danielle, Why Plato Wrote, London, Blackwell, 2013
  2. - Anderson Jr, R. Dean., Glossary of Greek Rhetorical Terms, Peeters, 2000
  3. - Bilman, Emily, Modern Ekphrasis, Bern, Peter Lang AG, International Academic Publishers, 2013
  4. - Chen, Chung-Hwan, “Different Meaning of the Term Energeia in the Philosophy of Aristotle”, Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 17, No. 1, pp. 56-65, Sep., 1956
  5. - Kennedy, George A., Progymnasmata: Greek Textbooks of Prose Composition and Rhetoric, translated with introductions and notes, Society of Biblical Literature, 2003
  6. - Krieger, Murray, Ekphrasis: the Illusion of the Natural Sign, The Johns Hopkins University Press, 1992
  7. - Plato: Complete Works, Ed. John M. Cooper, Indianapolis, Hackett Publishing Company, Inc., 1997
  8. - Robinson, Richard, “The Theory of Names in Plato's Cratylus”, Revue Internationale de Philosophie, Vol. 9, No. 32 (2), pp. 221-236, 1995
  9. - Scholz, Bernhard F., "Art" in Encyclopedia of Rhetoric. Ed. Thomas O. Sloane. Oxford University Press, 2006
  10. - Tsakiridou, C. A., Icons in Time, Persons in Eternity: Orthodox Theology and the Aesthetics of Christian Image, Ashgate, 2013
  11. - Walker, Andrew D., “Enargeia and the Spectator in Greek Historiography”, Transactions of the American Philological Association (1974-), Vol. 123, pp. 353-377, 1993
  12. - Watson, Gerard, Phantasia in Classical Thought, Clodoiri Lurgan, Indreabha, 1988
  13. - Webb, Ruth, “Ekphrasis ancient and modern: the invention of genre”, Word & Image, vol. 15, no. 1, January-March, pp. 7-18, 1999
  14. - Wolf, Werner and Bernhart, Walter, ed., Description in Literature and Other Media, Amsterdam-New York, Rodopi, 2007