palette
هنر روشن‌ترین وجه معرفت حق در عرفان ابن عربی

چکیده

پژوهش حاضر معطوف به ارائه طریقی در معرفت الله مبتنی بر آراء ابن عربی در باب هنر به شیوه توصیفی- تحلیلی سامان یافته است. مقاله با تشریح جایگاه شناخت، اقسام و مراتب آن، به راه‌های معرفت حق در دیدگاه ابن عربی می‌پردازد. هدف مقاله تبیین راه هنر به مثابه روشن‌ترین راه معرفت و تقرّب به حق است. تحقیق پس از شرح هنر در تلقی ابن عربی، محورهای اصلی معرفت به حق را از طریق معرفت نفس و عالم به مثابه هنر خدا بیان می‌کند. برای تحقّق این امر مؤلفه‌های مؤثر در هنر و هنرمندی در تمدن و عرفان اسلامی نیز مورد التفات قرار گرفته است. سپس نسبت میان هنر و تقرّب به حق در عرفان ابن عربی مورد بررسی و اثبات است. در نهایت با نظر به نسبت مستقیم میزان قرب به حق و شناخت او و همچنین دیدگاه‌ ابن عربی در باب ظهور حق در عرصه هستی با هنر به نظر می‌رسد راه هنر روشن‌ترین نحوه قرب به حق و معرفت الله است.

واژگان کلیدی
ابن عربی– هنر- معرفت الله- معرفت نفس.

منابع و مآخذ مقاله

- ابن عربی، محیی الدین، الفتوحات ‌المکّیه، بیروت: دارالصادر (بی تا).

- ابن عربی، محیی الدین، عُقلَه المستوفز، لیدن: بريل 1336.

- ابن عربی، محیی الدین، فصوص‌الحکم، تهران: الزهراء(1370).

- ابن عربی، محیی الدین، تفسير ابن عربى، بیروت: دار احياء التراث العربى 1422.

- ابن عربی، محیی الدین، عنقاء مُغرب فى ختم الاولياء و شمس المغرب، بيروت‏: دار الكتب العلمیه 1426.

- بقلى شيرازى، روزبهان، عبهر العاشقین، تهران: منوچهری 1366.

- پازوکی، شهرام، حکمت هنر و زیبایی در اسلام، تهران: فرهنگستان هنر 1388.

- حافظ شیرازی، خواجه شمس‌الدین محمد، دیوان حافظ، تهران: زوار 1385.

- حکمت، نصرالله، حکمت و هنر در عرفان ابن عربی(عشق، زیبایی و حیرت)، تهران: فرهنگستان هنر 1389.

- رازى دايه، نجم الدين، مرصاد العباد، تهران: [بى نا] 1322.

- ریخته‌گران، محمدرضا، هنر، زیبایی، تفکر (تأملی در مبانی نظری هنر)، تهران: ساقی 1389.

- فرغانى، سعيد الدين سعيد، مشارق الدرارى (شرح تائيه ابن فارض)، قم: مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى 1379.

- کاشانی، عبدالرزاق، شرح فصوص الحکم، قم: بیدار 1370.

- لاهيجى، عبدالرزاق، ديوان فياض لاهيجى، تهران: علمى فرهنگى 1369.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.