palette
بررسی و نقد ايمان و مولفه‌های آن در انديشه‌ی تيليش

چکیده

پل تيليش، يکی از تاثيرگذارترين متکلمان و فيلسوفان دين در قرن بيستم، در تعريفی نو و چالش‌برانگيز از ايمان، آن را حالت دلبستگی نهايی انسان دانست که شامل مولفه‌ی ذاتی شک است. اين شکی وجودی است که به تعبير ما، از دل همه‌ی ساحات وجودی آدمی، از جمله ساحت شناختی باورها، ساحت احساسات، عواطف و هيجانات، و ساحت خواست‌ها، برمی‌خيزد و با اضطرابی که ايجاد می‌کند، تمام وجود انسان را مورد هجوم بی‌پروای خويش قرار می‌دهد. يگانه راهی که تيليش برای غلبه بر اين ترديد بنيادين سراغ دارد، شجاعت است. انسان مومن، علی‌رغم عواملی که هستی، ارزش‌ها و معنای زندگی‌اش را تهديد می‌کند، می‌تواند با فضيلت شجاعت، بر اين ترديدها فائق آيد. ما علاوه بر بررسی و نقد ديدگاه تيليش و تشريح مفهوم شک وجودی، به سه روش استدلال می‌کنيم که ايمان دينی بايد شامل شک و عدم قطعيت باشد. سه دليل عبارت‌اند از: لزوم وجود تصديق اختياری، لزوم حضور مولفه‌ی اعتماد، و لزوم ستايش‌برانگيزی عمل اخلاقی در ايمان.

واژگان کلیدی
1- تيليش 2-ايمان 3- شک 4-شجاعت 5- دلبستگی نهايی

منابع و مآخذ مقاله

- اکبريان، سيد محمد، 1391، "نظريه‌ی ايمان در رفع شکاف معرفت و عمل اخلاقی"، در پژوهشنامه‌ی اخلاق، ش17، صص101-120

- توماس، جان هِی‌وود، 1393، پل تيليش، ترجمه‌ی فروزان راسخی، تهران، هرمس

- تيليش، پل، 1366، شجاعت بودن، ترجمه‌ی مراد فرهادپور، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی

- ______، 1375، پويايی ايمان، ترجمه‌ی حسين نوروزی، تهران، حکمت

- ______، 1381، الاهيات سيستماتيک، 3 جلد، ترجمه‌ی حسين نوروزی، تهران، حکمت

- ريو، جان مارشال، 1389، انگيزش و هيجان، ترجمه‌ی يحيی سيدمحمدی، تهران، ويرايش

- فنايی، ابوالقاسم، 1384، دين در ترازوی اخلاق، تهران، صراط

- شاکر، محمد کاظم، 1384، "نگاهی نو به معناشناسی شک و يقين در قرآن"، در پژوهش دينی، ش12، صص 267-284

- Audi, Robert, 2008, “Belief, faith, and acceptance”, in: International Journal for Philosophy of Religion, Vol. 63, pp. 87-102

- Cerf, Walter, 1953, “Certainty and Certitude”, in: Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 13(4), pp. 515-524

- Freud, Sigmund, 1961, Beyond the Pleasure Principle, translated by: James Straghey, W.W. Norton & Company, New York

- Frijda, Nico; Manstead, Antony; Sacha, Bem, 2000, “The Influence of Emotions on Beliefs”, in: Emotions and Beliefs, edited by Frijda, Manstead, and Bem, Cambridge Uni. Press, Cambridge

- Kagan, Jerome, 2007, What is Emotion?, Yale University Press, London

- Klein, Peter D., 1981, Certainty: A Refutation of Scepticism, Minnesota Uni. Press, Minneapolis

- Manning, Russell Re (ed.), 2009, The Cambridge Companion to Paul Tillich, Cambridge Uni. Press, New York

- Mercer, Jonathan, 2010, “Emotional Belief’s”, in: International Organization, Vol. 64(1), pp. 1-31

- Olson, Carl, "The Existential Doubt of Tillich and the Great Doubt of Hakuin", in: Buddhist-Christian Studies, Vol. 9, pp. 4-12

- Radhakrishnan, M.A., 1912, Essentials of Psychology, London, Oxford university press

- Reed, Baron, 2011 "Certainty", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), URL =

- Ross, Robert R.N., 1975, “The Non-Existence of God: Tillich, Aquinas, and the Pseudo-Dionysius”, in: The Harvard Theological Review, Vol. 68, No. 2, pp. 141-166

- Strongman, K.T., 2003, The Psychology of Emotion, John Wiley & Sons, West Sussex

- Swinburne, Richard,2005, Faith and Reason, 2nd ed. Oxford: Oxford University Press

- Tillich, Paul, 1953, the Shaking of the Foundations, Charles Scribner's Sons, New York

- _________, 1955a, Biblical Religion and Search for Ultimate Reality, in: Paul Tillich writings in the Philosophy of Religion, 1987, De Gruter-Evangelisches Verlagswerk GmbH, Berlin

- _________, 1959, Theology of Culture, Oxford Uni. Press, London (electronic ver.)

- _________, 1973, What is Religion?, translated by: James Later Adams, Harper Torchbooks, New York

- Unamuno, Miguel de., 2005, Tragic Sense of Life, electronic version at www.gutenberg.net

- Verbin, N.K., 2002, “Uncertainty and religious belief”, in: International Journal for Philosophy of Religion, Vol. 51: pp. 1-37

- Wainwright, William J., 1971, “Paul Tillich and Arguments for the Existence of God”, Journal of the American Academy of Religion, Vol. 39(2), pp. 171-185


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.